HANGADÓ
2006. ÁPRILIS 

Tájékoztató a 2-es út felújításáról

A jobb időt az útépítők is igen várták, hiszen hamarosan megkezdődik a városunkat is érintő 2-es út felújítása. A részletekről a kivitelező cég főépítés-vezetőjét, Balázs Attilát kérdeztük.
   - Sokan értesültek róla, hogy hamarosan megindul az az útfelújítási munka, amely hónapokra meghatározza városunk életét. Pontos-e az értesülésem, hogy V<%0>áctól Hontig a teljes szakaszt érinti a felújítás? Mikor indult ez a program, mikor készült az első pályázat és ki a finanszírozó?
     - A program 2001-ben indult a tervezéssel, a terület felmérésével, a munka pályáztatása 2005-ben történt meg, s az év októberében kötöttünk szerződést a megrendelővel, amely az UTIG. A munkálatokat most március 20-án kezdtük meg. A várható befejezését október 3-ra tervezzük. A finanszírozó 50%-ban a PHARE - tehát uniós pénzből épül - s a másik 50%-ot a magyar állam állja. A munka összköltsége forintra átszámolva - mivel eurós elszámolású - kettőmilliárd forint.
    - Sokan nem tudják, hogy a főútvonal nem a város tulajdona. Akkor sem, amikor a kátyúk miatt hibáztatják a helyieket, akkor sem, amikor rekonstrukciókra kerül sor. A települések és konkrétan Rétság város hogyan vesz részt az előkészítésben, s anyagilag hogyan kapcsolódik a munka finanszírozásához?
     - Ez az út valóban a Magyar Közút Kht. kezelésében és a magyar állam tulajdonában van. Rétság város anyagilag nem vesz részt ennek a kivitelezésében és finanszírozásában. Segíti a munkánkat területbiztosítással és egyebekkel, de anyagi részt nem vállal magára. A hivatal munkatársai mindig készséggel segítették a munkánkat és ezt szeretnénk ez úton is megköszönni nekik.
    - Konkrétan mit jelent a rekonstrukció? Egy aszfaltréteggel való leterítést, vagy nagyobb javításokat, csatlakozó részek kiépítését, esetleg a járdák javítását is?
    - A feladat a meglévő burkolatok felújítása. Az útnak vannak nagyon rossz szakaszai, itt egy komolyabb beavatkozás történik egy 13-15 centis réteggel való felújítás, a jobbnak ítélt szakaszokon viszont csak egy aszfaltterítés történik. A csatlakozó utak kiépítése csak a burkolatszéltől három méter távolságig fog megtörténni, a járdák átépítésével nem foglalkozik a tervezet. Egyedüli többletmunka, amit a burkolaton kívül végzünk, a buszöblök és buszmegállók felújítása. A belterületi szakaszokon a meglévő aszfalt lemarásra kerül, így az út szintje a mostani marad.
    - Ahol az út alapja nem megfelelő, a mostani felújítás kezeli ezt a gondot? Köztudott ugyanis, hogy városunkban a régi kockaköves felületre van terítve az aszfaltburkolat. A hibák, felgyűrődések egy része ebből is adódik. Mi lesz a megoldás Rétságon?
     - Rétságon lemarjuk a teljes aszfaltréteget a burkolatról, s ahol az a alap hibás, ott azt megerősítjük és egy 13 cm vastag aszfaltréteg kerül a teljes belterületi szakaszra. A kockaköves alap csak ott kerül elbontásra, ahol szükséges.
    - Felvetődik a kapubejárók kérdése, de gyakori gondot jelent a csapadékvíz elvezetése, különösen a városközpontban. Erre is lesz megoldás?
    - A csapadékvíz elvezetését annyiban tudjuk kicsit javítani, hogy a meglévő csatornák kitisztításra kerülnek. Bízunk benne, hogy így most már a felszíni vizeket el tudják vezetni a meglévő rendszerek. A kapubejárókkal külön nem foglalkozunk, mivel a járda nem kerül átépítésre és a szegélyek is a régiek maradnak.
    - Mikor várható, hogy konkrétan Rétság város belterületén is elkezdődnek a munkák, s mennyi időt vesz igénybe ennek a szakasznak a befejezése?
    - Az előzetes ütemterveink szerint Rétság városában augusztus 10-én kezdenénk a munkákat, s ennek az átfutási ideje kb. nyolc hét. Szeptember közepéig tehát el fog tartani. 
    - Nyilvánvalóan várható tartós közlekedési akadály - a városnak nincsenek belső elkerülő útjai - hogyan lehet biztosítani az építést és a forgalmat is egy időben?
     - Az aszfaltozás félpályás forgalomtereléssel fog történni, s az egyéb munkák is. Korábban jeleztük az érintett önkormányzatoknak, hogy a Budapest felé történő közlekedésben egy 15-20 perces késésre kell számolni Vácig. Azt, hogy mikor melyik szakasz kerül felújításra a megyei újságokban is közzé fogjuk tenni.
    - Úgy tudom négy forgalomlassító sziget is épül a város területén. Hol lesznek ezek? A tapasztalok szerint ezek valóban lassítják a forgalmat?
    - Valóban így van. Az egyik a már meglévő pusztaszántói csomópontnál, kettő lesz a város két végén, a negyedik pedig az iskolánál a közlekedési lámpa előtti szakaszon. A tapasztalok azt mutatják, hogy lassítja a közlekedést ez a sziget, reméljük, hogy itt Rétságon is beválik.
    - Az elkészült új aszfaltút mennyire lesz jó? Milyen időtartamra garantálni a kátyúmentességet, a zavartalan közlekedést, vagy a felújítás után is folyamatos karbantartást igényel az útpálya?
    - Egy elég modern technikával készül ez az úgynevezett modifikált bitumenes aszfaltréteg, erre mi, a kivitelezők öt év garanciát vállalunk, de a tapasztalatok szerint tíz évig sem kell komolyabban hozzányúlni.
    - Hogyan tervezik a helyben lakók és az autós társadalom folyamatos tájékoztatását?
    - Amikor az építési szakaszok elérnek valamelyik önkormányzat területére, akkor tájékoztatjuk az ott élőket. A helyközi autóbuszok problémája fontos még, s így folyamatosan velük is közöljük a várható akadályokat.
     - Munkatársaik bizonnyal megtalálhatók lesznek az utakon, de ha valakinek konkrét kérdése van - ha mondjuk valaki szeretné tudni, hogy mikor ne álljon ki az autójával, mert másnap nem tud visszamenni - hol lehet Önöket megtalálni?
     - A rétságiaknak szerencséjük van, mert pont itt Rétságon rendeztük be a munkavégzéshez a munkahelyi irodánkat, a Petőfi út 9. számú házban. Bárkinek problémája van, ott engem, vagy munkatársaimat megtalálja.

www.retsag.hu
©Copyright
E-mail
Webmester
<vissza
^fel-