Befektetési ajánlat
Rétság Város
Önkormányzata 2001. szeptember 24-én tulajdonba kapta a volt Hunyadi János
laktanya Rétság közigazgatási határán belül elhelyezkedő objektumát, hasznosításra.
Az átadáskor
rögzítésre került, hogy 5 évig nem adható el, 5 év után csak úgy értékesíthető,
ha jelenlegi állapotának 70 %-os értéke befizetésre kerül az állam részére,
30 % pedig az önkormányzatot illeti meg.
A fenti előirások
betartásával a város Önkormányzata olyan partnereket keres, akik az épületegyüttes
- részben vagy egészben - hasznosításában részt kivánnak venni, ott a jogszabályi
előírásoknak megfelelő tevékenységet kivánnak folytatni.
Tájékoztatásul
alábbiakban bemutatjuk az ingatlanegyüttest
A
laktanya elhelyezkedése befektetési szemszögből
A
laktanya infrastrukturájának adatai
Laktanyán
belül elhelyezkedő épületek
A
hasznosítás helyi érdekeinek fő iránya
További
fontos szempontok
Képmellékletek
A
laktanya elhelyezkedése befektetési szemszögből:
Az ingatlanegyüttes
közlekedési szempontból igen kedvező helyen fekszik, Budapesttől 54 Km-re,
kevesebb, mint egy óra alatt jó minőségű úton érhető el. (2/A, 2 főközlekedési
útvonalon).
Rétság egy 25
ezer lakosú kistérség központja, ennek a kistérségnek legdinamikusabban
fejlődő települése. Az EU belépés még újabb lehetőséget nyit a 23 Km-re
lévő magyar lakta szlovák terület beintegrálásával.
A táj természetföldrajzi,
néprajzi és idegenforgalmi értékei bármely hasznosítás szempontjából vonzerőt
jelenthetnek.
A térség infrastruktúrájának
fejlettsége magyar viszonyok között jónak mondható.
Jelenleg a térség
elmaradott a szolgáltatás, a kereskedelem, a felsőfokú képzés, és a rehabilitációs
szolgáltatások területén.
Az önkormányzat
segíteni tudja e területek befektetőit olyan módon is, mint a terület felett
engedélyezési joggal rendelkező építési hatóság, és mint a vállalkozások
telephelyén a tevékenységeket engedélyező felügyeleti szerv.
Az ingatlan
a város központjában egy magaslaton fekszik, és a várost átszelő 2. sz.
főútról lecsatlakozó bekötő útról közelíthető meg. Katonai hasznosítás
idején 1700 ember és több száz jármű elhelyezését tette lehetővé. A volt
laktanya területén a legénységi épületeken kívül oktatási és műszaki létesítmények,
színházterem, egészségügyi és iroda épületek találhatók. A kisebb nagyobb
épületek közül külön kiemelendő az 1934-ben épült fő legénységi épület
(29.000 légköbméter), mely uralja a város panorámáját. Fekvése, hagyományos
magastetős szerkezete, és tagolt homlokzata miatt esztétikai szempontból
messze felülmúlja a szokásos laktanyaépületeket. A legénységi, oktatási
és adminisztratív épületek környezete egy zöldövezeti ősfás részen helyezkedik
el, mely környezetét parkosítani lehet.
Az épületek
állagáról elmondható, hogy statikai szempontból megfelelőek, hagyományos
szerkezetből készültek, nem nedvesek, de hasznosítási céltól függő mértékben
átalakításra, tatarozásra és teljes épületgépészeti rekonstrukcióra szorulnak.
A
laktanya infrastrukturájának adatai:
Az ingatlan
terület nagysága: 99.720 m2. Jelenlegi nyilvántartott érték: 1,4 milliárd
HU Ft.
(40 %-os állapotnak
megfelelően).
Elektromos
energia: 400 KVA (21,6-22,6 KV/50 Hz/3 fázis) felújításra szorul
Gáz: csonk
a főbejárat előtt
Vízellátás:
A belső vízvezeték rendszer felújításra szorul. 400 mm-es 6 bár nyomású
gerinc vízvezeték a telekhatár közelében található. A laktanya területén
található 500 m3 ivóvíztározó, mely egyben tüzivíztároló is, felújításra
szorul.
Csatornahálózat:
szétválasztott rendszerű, teljes felújításra szorul.
Szennyvíztisztítás:
BIO-CLEAR 400-as 1993-ban épült és 2002-ben az önkormányzat felújíttatta.
Jelenleg napi 100-150 m3 szennyvíz tisztítására képes, kihasználtsága
8-10 %-os.
Maximális befogadó képesség 400 m3/nap.
Csapadékvíz
elvezetés: Felszíni árok rendszer burkolt kivitelben. Szilárd burkolatú
út és térbeton kb. 10.000 m2 felületen van.
Laktanyán
belül elhelyezkedő épületek (régi megnevezésük szerint):
1. |
Volt
kapuügyelet épülete |
földszintes,
lapostetős |
60 m2 |
6 helyiség |
2. |
Volt
parancsnoki épület |
két szintes,
magastetős |
921 m2 |
30 helyiség |
3. |
Volt
tisztiétkezde és szállóép. |
pince és 3
szint,magastetős |
219+1693 m2 |
52 helyiség |
4. |
Volt raktárépület |
földszintes
épület |
44 m2 |
1 helyiség |
5. |
Sportszertár
épülete |
földszintes |
20 m2 |
1 helyiség |
6. |
Volt egészségügyi
épület |
pince+2 szint,
lapostetős |
188+768 m2 |
31 helyiség |
7. |
Irodaépület |
3 szint, lapostető |
1110 m2 |
44 helyiség |
8. |
Kultúrház |
1 szint, lapostető |
1381 m2 |
17 helyiség |
9. |
Fodrász,
postaépület |
1 szint, lapostető |
31 m2 |
3 helyiség |
10. |
Központi
legénységi épület |
pince+ 3 szint
magastetős |
8230 m2 |
159 helyiség |
11. |
Étkezde |
lapostető,
földszintes |
771 m2 |
28 helyiség |
12. |
Hidrofor épület |
lapostetős,
földszintes |
49 m2 |
3 helyiség |
13. |
Trafóház |
lapostető,
szintes épület |
18 m2 |
1 helyiség |
14. |
Legénységi
szálló épülete |
3 szint, lapostetős
épület |
2662 m2 |
51 helyiség |
15. |
Gázkamra |
földszintes
épület |
71 m2 |
1 helyiség |
16. |
Volt
tantermi épület |
3 szint, lapostető |
1923 m2 |
32 helyiség |
17. |
Víztározó épület |
1 szint |
210 m2 |
1 helyiség |
18. |
Volt ruházati
raktár épület |
2 szint,
lapostető |
1098 m2 |
12 helyiség |
19. |
Volt technikai
raktár |
1 szint, magastető |
797 m2 |
7 helyiség |
20. |
Gépkocsi szín |
1 szintes épület |
688 m2 |
2 helyiség |
21. |
Gépkocsi szerviz
épülete |
1 szintes épület |
1479 m2 |
21 helyiség |
22. |
Vizibázis épülete |
földszintes |
888 m2 |
12 helyiség |
23. |
Harckocsi szín |
V.B.szerk.földszintes,
lapost. |
1300 m2 |
1 helyiség |
24. |
Harckocsi szín |
V.B.szerkezet,földsz.,lapost. |
1300 m2 |
1 helyiség |
25. |
Raktár épület |
földszintes,
magastetős |
117 m2 |
3 helyiség |
26. |
Elhely. műhely |
földszintes,
magastetős |
286 m2 |
4 helyiség |
27. |
Elhely. iroda |
földszintes,
magastetős |
42 m2 |
1 helyiség |
28. |
Elhely. raktár |
földszintes,
magastetős |
428 m2 |
10 helyiség |
29. |
Elhely. raktár |
földszintes,
magastetős |
210 m2 |
1 helyiség |
A fent megjelölt
épületek kerültek átadásra az ÁPV Rt-től Rétság Város Önkormányzat tulajdonába.
Az épületek
átalakítás és felújítás után alkalmassá tehetőek lakások, oktatási intézmények,
egészségügyi létesítmények, kulturális, szórakoztatási intézmények, szálloda,
vendéglátás, kereskedelmi egységek, szolgáltató hálózatok befogadására,
működtetésére.
Kismértékben
alkalmas az objektum nem zajos ipari termelésre, nagyobb volumenű feldolgozó
tevékenység befogadására és minden olyan tevékenységre, mely zaj, por,
nagy mennyiségű anyagszállítással nem jár együtt, mivel csak lakóterületen
közelíthető meg az objektum.
A
hasznosításnak szolgálni kell a helyi érdekeket, melynek fő iránya:
- Az ingatlanegyüttes
állagromlásának megállítása, felújítások, átalakítások beindítása.
- A hasznosítás
kérdésének mielőbbi megnyugtató rendezése.
- Az objektum
hasznosítása révén a lakosság számának növelése.
- Szolgáltatások
bővülése a lakosság javára.
- Képzett munkaerő
letelepítése.
- A helyi vállalkozók
ösztönzése.
- Helyi és
térségi közösségi igények kielégítése.
- A hasznosítás
és majdani működtetés nem eredményezhet veszteséget az Önkormányzatnak.
A
felsoroltakon felül fontos szempont, hogy hasznosítás során biztosítani
kell:
-
A természeti környezet
védelmét.
-
A lakókörnyezet
nyugalmát.
-
Az épített környezet
esztétikai harmóniáját.
-
A város jó hírének
megőrzését.
-
Az ingatlan nagyságát,
tőke igényét ismerve, valószínű, hogy hasznosítás egy sokszereplős projekt
irányába kell, hogy elmozduljon, de mindenképpen szükséges egy professzionális
ingatlanfejlesztő iroda bevonása, aki elvégzi az előkészítést, kiajánlja
az üzleti lehetőségeket, szervezi az egységes megvalósítást, felkutatja
a forrásokat és pályázatokat. Az üzletbe csak addig vesz részt, ameddig
a beruházás tart, és átadja a terepet a végső felhasználóknak. Az ingatlan
hasznosító iroda költségét a leendő felhasználóknak kell megtéríteni.
-
Lehetséges hasznosítási
forma:
-
a.) Egy nagy befektető
által végrehajtott egységes projekt.
-
b.) Egy nagy befektető
által koordinált egységes projekt alapprojektekkel
-
c.) Egy projekt
gazda (nemzetközi ingatlan befektető és hasznosító iroda ) által koordinált
több szereplős sokirányú, de egységes projekt.
-
Valószínű, hogy
a „C” variáció valósulhat meg, mivel felkérésre az ingatlan befektetéssel
foglalkozó irodák profiljába illik. A másik két variáció egy konkrét nagy
befektetőt igényel.
-
Az ingatlan befektetés
előkészítését végezné a projekt gazda, a döntést és a szerződéskötést a
képviselő-testület hozná.
-
A projekt gazdának
meghatározná az önkormányzat, hogy milyen feltételekkel lehet használathoz
jutni a végfelhasználónak (középtávú 5-10 éves, hosszú távú 50-90 év bérlés,
5 éves bérlés után tulajdon vásárlási jog stb.) Ezek a konstrukciók attól
függhetnek, hogy a felújítás mennyibe került.
A projekt gazdának
azt is meg kell határozni, hogy mi lehet a legalacsonyabb felújítási és
hasznosítási színvonal, mert ez meghatározza a környezet értékét, ugyanis
ideiglenes engedélyre alapozott, jelentős befektetés nélküli, heterogén,
vagy részleges hasznosítás, lassú pusztulás, vagy koordinálatlan átépítések,
bontások megakadályozhatják a komoly befektetők megjelenését. Olyan egységes
programot kell megcélozni, hogy a kialakításra kerülő egységek egymás funkcióját
ne zavarják, illetve, hogy ha a hasznosítás jellege nem is, de színvonala
összeegyeztethető legyen. Az első lépés jellege meghatározó lesz a további
befektetők számára. Összegezve az önkormányzatnak meg kell találni egy
projekt előkészítő vállalkozást, és meg kell határozni a fejlesztés minimális
nagyságát, ütemét, funkciókat, jogi státusát, külső területek, közművek
rendbetételét. Ha az önkormányzat ezeket a kérdéseket nem előre rendezi,
akkor kész helyzet elé kerülhet és alacsony színvonalú, elhúzódó rendezetlen
projekt részesévé válhat, vagy ellehetetlenül a hasznosítás.
Képmellékletek:
|