Elkezdődtek a városkarbantartási
munkák
-
Rétság útjai nagyjából járhatók,
de van néhány hely, ami még csúfnéven sem nevezhető közlekedésre alkalmas
útnak. Meg is lepődtem, amikor a hét elején a Zrínyi és a Kossuth utca
sarkán új táblákat láttam kirakva. 30 km sebességkorlátozás! Mííí vaaan?
Már gyorsabban lehet menni? Itt ahol még 5 km-rel is tengelytörést kockáztatott
az ember? Aztán kiderült, hogy ilyen rossz útra nincs az útépítőnek táblája,
máshol meg ez a szokásos. Egyben figyelmeztető jelzés, hogy az úthibák
javítása elkezdődött.
Meg
kell említeni, hogy egy tudatosan gazdálkodó városvezetésnek kutya kötelessége
számításba venni a pénzét, és azt, hogy a városlakók érdekében a befizetett
adójukból mikor milyen javításokat hajt végre. Nettó négy évezés, ide vagy
oda, de tényként lehet rögzíteni, hogy a 2006-2010 évi önkormányzati ciklusban
ezügyben szinte semmi nem történt. Azért ne legyünk igazságtalanok, igenis
történt. A Piactér, a Zrínyi utca és a Kossuth utca állapota az addigi
rosszról kritikán alulira romlott, még alkalomszerű kátyúzás, javítás sem
volt. A képeket látva már nem is nevezhető kátyús útnak, még utas kályúnak
se, hiszen a sok lik-luk mellett használható útfelületet ezen a részen
alig lehet találni. Olyat meg végképp nem, amelyiken egy autó szélességében
el lehet haladni. Hogy tényszerűek maradjunk az előző ciklus idejében történtek
fejlesztések (komoly ráfizetésből és hitelből, iskola óvoda felújítás,
járóbeteg megépítése) de az utak állapotával semmit sem törődtek. A város
költségvetésében persze valamennyi pénz erre mindig volt tervezve, de az
"megspórolásra" került. A megspórolás nagyon nem jó kifejezés, mert csak
a munka lett megspórolva, a pénz az nem. Elment másra, tudjuk milyen túlkötlekezésre,
alkalmatlan jegyző jutalmára és a többi. Na ezt kár is sorolni elfelejteni
kellene, ha lehetne. Az is igaz, hogy még a 2006-ig működő testület beadott
egy pályázatot a Zrínyi utca felújítására, aminek a sorsáról nem tudunk.
Valószínűleg a szükséges lépések nem történtek meg a pályázat gondozására.
Később is voltak hasonló útfelújítást támogató lehetőségek, a város kétszer
is beadott valamit, de a kiírásnak megfelelő pályázatról nem beszélhetünk.
(Egész pontosan szembe ment a kiírással, no ná hogy nem nyert.)
A
jelenlegi képviselő-testület súlyos örökséget vett át, ez közismert. Hatalmas
hitelállományt, ami meghatároza, mire költhetünk pályázati források
nélkül. Ennek ellenére az az álláspontja a testület felelős többségének,
hogy a város karbantartásán nem szabad spórolni. Pályázat nélkül is az
éves büdzse legalább 1-1,5 %-át rá kell fordítani az utak, közterületek
karbantartására. A feladatlista persze sűrű, de a testület a legszükségesebbekre
már előző évben is biztosította a pénzt, így került sor a Jászteleki út,
a Szérűskert út és a Tölgyfa utca mart aszfaltos javítására, a most is
érintett utak hidegaszfaltos javítására, és a temető rendbetételére.
Ebben
az évben is több fontos feladat vár megodásra. A képviselőtestület ebből
kiválasztotta a Zrínyi, a Piactér, a Kossuth utca rendbetételét, a Nyárfa
utca-iskola tér közötti lépcsőrész rendbetételét, a Petőfi és a Rózsavölgyi
út vízelvezető árkának javítástát, és még más kisebb munkákat. (Járdajavítást,
Ady Endre úti, Petőfi úti úthibák javítását) Erre meghívásos pályázatot
indított, és a legalacsonyabb díjat kínálót megbízta a munkák elvégzésével.
Összesen
10,3 millió forintos megbízást a Váci Útépítő Kft. nyerte meg, a szerződéskötés
záros időn belül megtörtént.
A
képek is mutatják, hogy a munka elkezdődött. A hideg aszfaltos megoldás
itt már nem segít, előző évben is csak pár hónapot bírt ki. Jelenleg szakszerű
előkészítés után meleg aszfalt kerül a kátyúkba, megfelelő hengerléssel.
Ezek a helyek egy nap után lesznek használhatók, és biztosítják a megfelelő
közlekedést legalább egy évig.
Miért
egy évig? Remélhetőleg ezek a részek már nem lyukadnak újra, de az útalap
hiányosságai miatt a megmaradt részekről ki tudja meddig bírják. De nem
is kell egy esztendőnél többet kibírni, mert végre értesítést kaptunk,
hogy a városközpont-rehabilitációs pályázat keretében nyert a város, így
mintegy 278 milliós támogatással, saját erő hozzátételével komoly fejlesztést
lehet eszközölni, és ez jelenti a Piactér, a Zrínyi, a Kossuth utca teljes
felújítását (a pályázatban meghatározott részig) az iskola külső felújítását,
a művelődési központ előtere és az előtte lévő tér felújítását, és a buszforduló
kialakítását. (Erről úgyis készülnek részletes cikkek, ismertetők) No tehát
eddig kell kibírnia a mostani javításának. Azt pedig - nyugodtan mondhatjuk
- ki fogja bírni.
Híradásokból
tudjuk, hogy az útépítésnek kedvez a kánikula. Hát nem tudom ... Az aszfalt
kötésének biztosan, de az itt dolgozó emberek (mernék fogadni) nem lelkesednek
a 38 fokban napon dolgozni. Minden elismerés azoknak, akik kétkezi munkával
ilyenkor csákányosznak, lapátolnak güriznek.
Képeink
az eddigi műveleteket mutatják, de ígérjük, hogy beszámolunk a még hátralévő
javításokról, felújításokról is.
GiK
|