Útjavítások
kérdőjelekkel
2016.06.08. |
|
|
Másfél hete
számoltunk be arról, hogy a 2-es számú főútvolanon az útfenntartó javítási
munkákat végez. Láthatóan a korábbi kátyúzások, foltjavítások helyett,
most egész nagy szakaszokat a sáv szélességében felmartak, és aszfaltterítő
géppel újraépítettek. Ennek mindenki örül, még akkor is, ha a műveletek
idején egysávos közlekedés okozott torlódást, 2-3, olykor 10 perc várakozást.
Valóban szép az új felület, már ahol teljes szélességben lett a sáv
kijavítva. Az egy kérdés, hogy ez a felületkezelés ismét mennyit bír ki,
mert köztudott - és az útfenntartó által is elismert -, hogy az út alapja
nem megfelelő az itt tapasztalható forgalomra (és előírás szerint 12,5
tonna tengelytehelésre). Így csak abban bízhatunk, hogy valameddig kitartanak
ezek a szakaszok, és nem jövőre, legfeljebb 2 év múlva kell újra javítani.
Merthogy ezeket a szakaszokat szinte évente eddig is kellett foltozgatni,
ezekről be is számoltunk.
Kérdőjelek
Vannak azonban kérdőjelek, amelyeket a város lakói, és autósok is szóvátettek
az előző cikk kapcsán. Ezekből válogattunk egy párat, egyáltalán nem teljeskörűen.
Jogos a kérdés, ha már milliós nagyságrendben történik útfelújítás, akkor
hogyan maradhatnak méterekkel odébb kátyúk.
Az első, ami feltűnt, hogy a javítás idejére kicserélték a forgalomirányító
táblákat. 30 km/óra volt a megengedett sebesség, egyéb más jelzések mellett.
Ez normális is lenne. Maradt ameddig a vonalfestő gép is dolgozott. Sőt
utána is! Pénteken már nem végeztek munkát a táblák napközben azonban kint
voltak, de az úton akadály nélkül lehetett közelekdni. Csakhogy a rendőrség
közzétette, hogy pénteken Rétság város belterületén végez sebességmérést.
Csak drukkolni lehet, hogy az akkor már indokolatlanul kint maradt tábla
miatt senki nem kap szép sárga csekkeket. Mert ha a tábla kint van, akkor
a 30, az 30! (Azóta visszakerültek az eredeti jelzések, bár emlékezetem
szerint a posta sarkánál volt egy 40 km-es ami most nincs.)
Az viszont teljesen érthetetlen, hogyan maradtak ki olyan kátyúk, amelyek
között már most vannak a javítottaknál veszélyesebbek. Olykor a javított
szakasztól pár méterre, jól láthatóan.
Általában ezek a munkák úgy történnek, hogy 2-3 hónappal előbb felmérik
a legszükségesebb(!) javítani valókat, és azt üzemezik. Majd jön a javítás.
Más alkalommal megkérdeztem a kivitelező vezetőjét, hogy a pár méterre
odébb eső kátyú miért maradt ki. A válasz meglepett. Az nem volt benne
a felmérésben. Nem baj - mondtam én akkor - itt vannak a gépek, nem kevés
ember, van aszfalt, akkor azt is ki kellene javítani. Az nem úgy van -
volt a válasz -, majd jövünk fél év múlva akkor majd azokat javítjuk ki.
Ilyen gazdagok lennénk - gondoltam magamban -, hiszen a géppark felvonultatása
és az egész "kiszállás" nem kevés pénzbe kerül. Meg aztán a kissebb lyuk
kijavítása esetén nem lesz nagyobb kátyú.
Valami ilyemi lehett most is. Valamikor felmértek, és ami nem veszélyes,
még kibir a felmérő szerint egy évet, az maradt. Most nem kérdeztem rá
mi a helyzet. Ennek egyszerű oka van. A lakossági fórum alkalmával a polgármester
nagy nyilvánosság előtt bejelentette, hogy tárgyalt az útfenntartó vezetőjével,
aki megmondta ... (idézet az elhangzottakból:) "most megcsináltattam
itt a 2-es utat, hogy ne zúgjon annyira az autók, egy-két kátyú be lett
tömve. A közútkezelő Nógrád megyei vezére azt igérte, hogy Feri legyél
türelmes, mert április végén elkezdődik egy új szőnyegnek a rárakása Rétság
egész területére ..." (Lakossági
fórum videofelvételén a 1:43-nál) Hát ha a polgármester azt ilyen
határozottan állította, akkor bízhattunk benne, minek kérdezgetni.
Sajnos nem így lett! Nemhogy nem áprilisban, nem májusban, hanem júniusban.
És nem is egész Rétságon! Csak a leghibásabb helyeken. Kétségtelen nagyobb
felületen mint eddig, de a kijelentés, hogy Rétság egész területére, Münchausen
bárót is túllicitálni látszik. Meg persze az ott elhangzottak többi része
is. Az hogy "megcsináltattam a 2-es utat" teljesen helytelen, mert ő semmit
nem csináltatott meg az úton. Az út ugyanis nem a város tulajdona és feladata.
Az viszont dolga és feladata, hogy a közlekedők nevében a hibákat jelezze,
és a javítását kérje, vagy követelje az útfenntartótól. Bizony az azóta
keletkezett kátyúkat is! A lakossági fórumon elhangzott másik állítása
is hamisnak bizonyult, mert azt mondta, hogy az útjavításkor majd kér mart
aszfaltot és azzal a Bem lakótelep magánudvarát ő kijavítattja. Információm
szerint ebből sem lett semmi. (Meg nem is lehetett, mert a felmart anyagot
nem osztogatják pofára, hanem újrafeldolgozzák a terítendő aszfaltba.)
A hosszú bevezető helyett csak pár példa, alább képekben. Látszik pl, hogy
a városháza előtti zebránál ott egy vonal, odáig új szőnyeg lett leterítve.
De pontosan látható, hogy kb 1 méter hosszan igen erős repedések vannak
az úton. Ez pár hónap alatt durva kátyút fog szülni, tönkretéve az új szakasz
szélét is. Hát biztos a szemrevételezésnél nem volt még rossz, helyben
meg a munkavezető nem dönthetett, hogy ha már itt van 30-40 ember, teljes
géppark, itt van az anyag, amiből lehet hogy vissza is vittek, akkor már
ezt is javítsák ki. Nem azt nem javították. Majd őszre, vagy jövő tavaszra,
amikor már megint tengelytörő lesz. Ebben külön aranyos a félig felfestett
zebra. Elmegy a gyalogos az út közepéig, mert elsőbbsége van. Aztán meg
mi legyen? Onnan nem vezet gyalogátjáró csak a sehovába? Már jó pár napja
befejeződtek a munkák.
A képeken látható pl, a lámpás gyalogátkelő előtt és után is erős feltörések
vannak, a délre eső oldalon már ki is verte a darabokat. Itt gyorsítanak
a nagysúlyú járművek, különösen erős terhelésnek vannak kitéve az utak.
Valószínű, pár hónap múlva durva és veszélyes kátyú lesz belőle. No ezt
kellett volna jelezni a polgármesternek a megyei vezér felé. Ahogy szokta
mondani: Hivtam telefonon, elintéztem. Akkor most miért is nem volt erre
figyelem?
Igazán kár, hogy az adófizetők pénzéből jogosan elvárt javítás örömébe
ilyen ürömök keveredtek.
Pár kép illuszrálja a nagyobb úthibákat. Nem teljeskörűen mert vannak még,
és sajnos lesznek is, mert repedezett szakaszok bőven akadnak, amelyek
előrejelzik, hol indul meg a törés, kátyúsodás.
GiK..
.
.
A javítások és a javított szakaszok
Egyre növekvő felgyűrődés a
Nagyparkoló bejátartánál (pár méterre a javított résztől)
Durva, kitöredezett és
már bemélyedt kátyú az OTP magasságában
Durva, kitöredezett kátyú
a lámpás zebra mellett is (egyébként mindkét oldalon)
Gaz az út közepén a régi buszöbölnél
(Az autóbusz öböl is az útfenntartó területe és feladata)
Az aszfalt megújításától
pár méterre egy igen mély repedéses szakasz
Féloldalas zebra
|