Útjavítások kérdőjelekkel

2016.06.08.
Add a Facebook-hozAdd a Twitter-hez

Másfél hete számoltunk be arról, hogy a 2-es számú főútvolanon az útfenntartó javítási munkákat végez. Láthatóan a korábbi kátyúzások, foltjavítások helyett, most egész nagy szakaszokat a sáv szélességében felmartak, és aszfaltterítő géppel újraépítettek. Ennek mindenki örül, még akkor is, ha a műveletek idején egysávos közlekedés okozott torlódást, 2-3, olykor 10 perc várakozást.
     Valóban szép az új felület, már ahol teljes szélességben lett a sáv kijavítva. Az egy kérdés, hogy ez a felületkezelés ismét mennyit bír ki, mert köztudott - és az útfenntartó által is elismert -, hogy az út alapja nem megfelelő az itt tapasztalható forgalomra (és előírás szerint 12,5 tonna tengelytehelésre). Így csak abban bízhatunk, hogy valameddig kitartanak ezek a szakaszok, és nem jövőre, legfeljebb 2 év múlva kell újra javítani. Merthogy ezeket a szakaszokat szinte évente eddig is kellett foltozgatni, ezekről be is számoltunk.

Kérdőjelek
     Vannak azonban kérdőjelek, amelyeket a város lakói, és autósok is szóvátettek az előző cikk kapcsán. Ezekből válogattunk egy párat, egyáltalán nem teljeskörűen. Jogos a kérdés, ha már milliós nagyságrendben történik útfelújítás, akkor hogyan maradhatnak méterekkel odébb kátyúk.
     Az első, ami feltűnt, hogy a javítás idejére kicserélték a forgalomirányító táblákat. 30 km/óra volt a megengedett sebesség, egyéb más jelzések mellett. Ez normális is lenne. Maradt ameddig a vonalfestő gép is dolgozott. Sőt utána is! Pénteken már nem végeztek munkát a táblák napközben azonban kint voltak, de az úton akadály nélkül lehetett közelekdni. Csakhogy a rendőrség közzétette, hogy pénteken Rétság város belterületén végez sebességmérést. Csak drukkolni lehet, hogy az akkor már indokolatlanul kint maradt tábla miatt senki nem kap szép sárga csekkeket. Mert ha a tábla kint van, akkor a 30, az 30! (Azóta visszakerültek az eredeti jelzések, bár emlékezetem szerint a posta sarkánál volt egy 40 km-es ami most nincs.)
     Az viszont teljesen érthetetlen, hogyan maradtak ki olyan kátyúk, amelyek között már most vannak a javítottaknál veszélyesebbek. Olykor a javított szakasztól pár méterre, jól láthatóan.
     Általában ezek a munkák úgy történnek, hogy 2-3 hónappal előbb felmérik a legszükségesebb(!) javítani valókat, és azt üzemezik. Majd jön a javítás. Más alkalommal megkérdeztem a kivitelező vezetőjét, hogy a pár méterre odébb eső kátyú miért maradt ki. A válasz meglepett. Az nem volt benne a felmérésben. Nem baj - mondtam én akkor - itt vannak a gépek, nem kevés ember, van aszfalt, akkor azt is ki kellene javítani. Az nem úgy van - volt a válasz -, majd jövünk fél év múlva akkor majd azokat javítjuk ki. Ilyen gazdagok lennénk - gondoltam magamban -, hiszen a géppark felvonultatása és az egész "kiszállás" nem kevés pénzbe kerül. Meg aztán a kissebb lyuk kijavítása esetén nem lesz nagyobb kátyú.
     Valami ilyemi lehett most is. Valamikor felmértek, és ami nem veszélyes, még kibir a felmérő szerint egy évet, az maradt. Most nem kérdeztem rá mi a helyzet. Ennek egyszerű oka van. A lakossági fórum alkalmával a polgármester nagy nyilvánosság előtt bejelentette, hogy tárgyalt az útfenntartó vezetőjével, aki megmondta ... (idézet az elhangzottakból:) "most megcsináltattam itt a 2-es utat, hogy ne zúgjon annyira az autók, egy-két kátyú be lett tömve. A közútkezelő Nógrád megyei vezére azt igérte, hogy Feri legyél türelmes, mert április végén elkezdődik egy új szőnyegnek a rárakása Rétság egész területére ..." (Lakossági fórum videofelvételén a 1:43-nál) Hát ha a polgármester azt ilyen határozottan állította, akkor bízhattunk benne, minek kérdezgetni. 
      Sajnos nem így lett! Nemhogy nem áprilisban, nem májusban, hanem júniusban. És nem is egész Rétságon! Csak a leghibásabb helyeken. Kétségtelen nagyobb felületen mint eddig, de a kijelentés, hogy Rétság egész területére, Münchausen bárót is túllicitálni látszik. Meg persze az ott elhangzottak többi része is. Az hogy "megcsináltattam a 2-es utat" teljesen helytelen, mert ő semmit nem csináltatott meg az úton. Az út ugyanis nem a város tulajdona és feladata. Az viszont dolga és feladata, hogy a közlekedők nevében a hibákat jelezze, és a javítását kérje, vagy követelje az útfenntartótól. Bizony az azóta keletkezett kátyúkat is! A lakossági fórumon elhangzott másik állítása is hamisnak bizonyult, mert azt mondta, hogy az útjavításkor majd kér mart aszfaltot és azzal a Bem lakótelep magánudvarát ő kijavítattja. Információm szerint ebből sem lett semmi. (Meg nem is lehetett, mert a felmart anyagot nem osztogatják pofára, hanem újrafeldolgozzák a terítendő aszfaltba.)
     A hosszú bevezető helyett csak pár példa, alább képekben. Látszik pl, hogy a városháza előtti zebránál ott egy vonal, odáig új szőnyeg lett leterítve. De pontosan látható, hogy kb 1 méter hosszan igen erős repedések vannak az úton. Ez pár hónap alatt durva kátyút fog szülni, tönkretéve az új szakasz szélét is. Hát biztos a szemrevételezésnél nem volt még rossz, helyben meg a munkavezető nem dönthetett, hogy ha már itt van 30-40 ember, teljes géppark, itt van az anyag, amiből lehet hogy vissza is vittek, akkor már ezt is javítsák ki. Nem azt nem javították. Majd őszre, vagy jövő tavaszra, amikor már megint tengelytörő lesz. Ebben külön aranyos a félig felfestett zebra. Elmegy a gyalogos az út közepéig, mert elsőbbsége van. Aztán meg mi legyen? Onnan nem vezet gyalogátjáró csak a sehovába? Már jó pár napja befejeződtek a munkák.
     A képeken látható pl, a lámpás gyalogátkelő előtt és után is erős feltörések vannak, a délre eső oldalon már ki is verte a darabokat. Itt gyorsítanak a nagysúlyú járművek, különösen erős terhelésnek vannak kitéve az utak. Valószínű, pár hónap múlva durva és veszélyes kátyú lesz belőle. No ezt kellett volna jelezni a polgármesternek a megyei vezér felé. Ahogy szokta mondani: Hivtam telefonon, elintéztem. Akkor most miért is nem volt erre figyelem?
     Igazán kár, hogy az adófizetők pénzéből jogosan elvárt javítás örömébe ilyen ürömök keveredtek.
     Pár kép illuszrálja a nagyobb úthibákat. Nem teljeskörűen mert vannak még, és sajnos lesznek is, mert repedezett szakaszok bőven akadnak, amelyek előrejelzik, hol indul meg a törés, kátyúsodás.

GiK..
.
.

A javítások és a javított szakaszok

Egyre növekvő felgyűrődés a Nagyparkoló bejátartánál  (pár méterre a javított résztől)
Durva, kitöredezett és már bemélyedt kátyú az OTP magasságában
Durva, kitöredezett kátyú a lámpás zebra mellett is (egyébként mindkét oldalon)

Gaz az út közepén a régi buszöbölnél 
(Az autóbusz öböl is az útfenntartó területe és feladata)
Az aszfalt megújításától pár méterre egy igen mély repedéses szakasz
Féloldalas zebra
www.retsag.net
©Copyright
E-mail
Webmester
<vissza
^fel-