Útjavítás a 2-esen

2018.06.07.
Add a Facebook-hozAdd a Twitter-hez
-
Az autósokat - de nem kevésbé a gyalogosokat - két jó hír fogadta június első hetében Rétság belvárosában. (Melyikkel kezdjem, idézhetném az ismert viccet.) A jó hír az, hogy a számtalan úthibától hemzsegő főút javítása elkezdődött. A rossz pedig az, hogy a munkálatok szükségszerűen megakasztották a forgalmat, így végeláthatatlan autósorok várakoztak olykor 5-10 percet is az átjutásra.
     A helybelieknek, és az erre autózóknak nem kell nagyon illusztrálni, hogy a 2-es főútvonal városunkon áthaladó szakaszán mennyi durva úthiba alakult ki a legutóbbi javítás után. Egyre több. Egyes helyeken kikerülhetetlenül mindkét kerék nyomsávjában. Ez már komolyan veszélyeztette a járműveket, de a mellettük elhaladó gyalogosokat is. Ideje volt hát kátyúzások helyett egy nagyobb lélegzetű felújítást végezni. A lakossági fórumon el is hangzott, hogy teljes szélességű útfelújítás lesz júniusban a vasútállomástól a volt egészségügyi központ előtti terelő szigetig. (Az infó nem teljesen pontos, de erre most nem térnénk ki. Egyes, jónak tűnő részek nem kaptak új burkolatot.) Mintegy 700 méteres szakasz ment át ellenőrzésen, felújításon.
     A munka május utolsó napjaiban az elkopott útréteg felmarásával kezdődött. Majd június 4-re megérkezett az az útépítő gépsor, amely egy sávot teljes egészében terít. A munka elkezdődött, és a Magyar Közút forgalomirányítóival félpályás lezárás mellett folyt. Két nap alatt az aszfaltréteg terítése be is fejeződött, már csak az útburkolati jelek felfestése, és az alkalmi sebességkorlátozó táblák eltávolítása maradt hátra.
     Az út mérhetetlenül nagy forgalmát jól mutatják azok a tapasztalatok és képek, amelyek arról tanúskodnak, hogy az autósorok északon a körforgalomig, délen pedig olykor az ipari parkig várakoztak. A látvány azt is megmutatja, ebből mennyi a kamion és a teherautó. Pár éve készült mérés szerint napi mintegy 13000 járműből, 6000 kamion jár át városunkon. A képek azt mutatják, több a kamion, tehát a teherszállítási forgalom valószínűleg fokozódott. Arról is kell persze szólni, hogy a gyalogos átkelés szinte lehetetlen volt. Olykor 5-6 percet is várni kellett a megindult hosszú sor elfogyása mellett, amíg a másik sáv állt. No meg a csatlakozó utcákról a ki- és befordulás is olykor lehetetlennek bizonyult. Több úriember sofőr hagyott ugyan helyet, de az is gyakori volt, hogy a kamion keresztbe lezárta a József Attila, a Zrínyi, a Petőfi torkolatát, és ha már megállt nem tudott se előbbre menni sem visszatolatni. A se ki, se be, elég gyakori volt.

Néhány észrevétel tanulság helyett
     Ezt az utat igen jelentős úniós támogatásból újították fel 12 éve a határtól a Váci M2 elágazásig. Impozáns, szép aszfaltcsík kígyózott egész végig, amin jól lehetett autózni. Az útpálya 12,5 tonna tengelyterhelésre lett méretezve, és akár 10000 napi járműforgalmat is elvisel. A fentiekből látjuk, a forgalom nőtt, a terhelést ellenőrzik, de előfordulnak túllépések. Az akkori nyilatkozatok szerint 10 évig az út javítás nélkül kibírja, de garancia a kisebb hibákra is 5 év. Hát mit ne mondjak, sem az 5 évet nem bírta ki, sem a 10-et. Egyre többször vált szükségessé a foltozgatás, vagy teljes szélességű terítéssel javítás.
     Sajnos a tapasztalat az, hogy a hibák alig egy esztendő elteltével ugyanazokon a helyeken jelentkeznek. Aztán újabb egy évig kerülgetjük, várjuk amíg még nagyobbak lesznek a kátyúk, és akkor jön az újabb javítás. Elég visszalapozni az alább megjelölt linkeken korábbi riportjainkra, szinte ugyanott, ugyanúgy kellett javítani. Az ok minden valószínűség szerint a fokozott terhelésen túl az is, hogy nincs az útnak megfelelő alapja. Különösen igaz ez a belvárosi szakaszra, ahol pár centi aszfalt lemarása után előkerülnek a majd 100 éve lovas szekerek számára lerakott kockakövek. Így a megfelelő vastagságú aszfalt sem fér el rajta. Így aztán évente újra jelentkező hibákat 2 évente nagyjavítással hárítják el.
     Nem tehetünk mást, mint egy esztendőn át élvezzük a sima útpályát, majd egyre óvatosabban közlekedünk a megjelenő repedések, süllyedések, kisebb kátyúk megjelenése miatt. Megjegyzendő, hogy a kátyúk nem tűntek el, csak az érintett szakaszon szűntek meg, mert ha nem is olyan durvák, de a külterületi szakaszon Vác felé van egy-két igen veszélyes hiba, nyomvályú, feltörés. Az óvatos vezetés tehát kötelező.

A másik tanulság Rétság belső forgalmi lehetősége
     Többször írtunk már arról a körülményről, hogy a városban szinte nincsenek belső elkerülő utak. Még a rétságiaknak is mindig ki kell hajtani a főútra, ha pl. a Börzsönyi útról a Postára, "Járóbetegbe" vagy gyógyszertárba igyekeznek. Ez ismert tény. De amikor az útfelújítás frissen készült szakaszai miatt szükségszerűen lezárásra került a Templom utca, a József Attila utca eleje, később a Nagyparkoló tér ki, illetve bejárata, magam tapasztaltam milyen tanácstalan tolatgatás, kiútkeresés volt a bentrekedt autósok részéről. Kiút pedig nem volt, amíg a szalagot el nem bontották. Pedig sok más szempontból is szükség lenne belső elkerülőkre. Nem csak útjavításkor, balesetkor, hanem a főút tehermentesítése, a helyi lakosok biztonságosabb gyorsabb közlekedése érdekében is.
     Természetesen megnyugtatóbb helyzetet az jelentene, ha végre elkészülne az M2 Rétságot elkerülő gyorsforgami út. Erre már 20 éve ígéretek, kész tervek vannak. Ígéretek mostanság is bőven hangzanak el, de sok szempontot figyelembe véve szinte kizárt, hogy 5 éven belül megvalósulhasson Rétság "felszabadítása". Pedig az új útba beépített aszfalt megspórolná a felújítási munkákat is. Akkor remélhetőleg több évig állná a sarat, a havat, a forgalmat a 2-es út. Így meg évente kátyúzni, kétévente felújítani elkerülhetetlen.

Pár képünk ...
     inkább mementó, emlékeztető, és helytörténeti dokumentum. Mert időközben a forgalom megindult. Itt kikereshető lesz mikor, milyen felújítás történt. Balesetmentes, jó autózást kívánunk, no meg a gyalogosoknak biztonságos átkelési lehetőséget.    

GiK - -
www.retsag.net
©Copyright
E-mail
Webmester
<vissza
^fel-