Kirándulás Szlovákiába

2019.09.30.
Add a Facebook-hozAdd a Twitter-hez
Szombaton reggel egy jelentős csoport gyülekezett a Nagyparkoló téren. Kisvártatva megérkezett egy autóbusz. Minden jel arra mutatott, hogy itt valami készül. Mi más készülne, mint kirándulás. Ez talán önmagában nem hír, de az már fontosabb, hogy a rétsági Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat szervezte ezévi kirándulását erre a szeptember végi napra.
     A nagyméretű turistabuszban minden hely megtelt. Sokan jelentkeztek, legalább 50 fő foglalt helyet a kényelmes ülőhelyeken. Hagyománya van annak, hogy a Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat évente rendez túrákat a Felvidékre. Korábban rendszeresen tudósítottunk is ilyen alkalmakról, aztán a kirándulásokban nem, csak a tudósítások között volt egy kis szünet. Öröm volt hogy meghívást kaptunk erre az útra. Az uticél két idegenforgalmilag fontos helyszín. Elsőként Kékkő vára, majd délután Korpona városa. Az út során a program szervezésén és túra vezetésén túl kiváló utikalauzunk volt Salgai Szilvia, és aki őt is segítette és a helyszíneken tolmácsolt: Néveryová Ruženka.
     Szép természeti környezetben gurult az autóbusz "hegyek völgyek között", majd megérkeztünk Kékkő várához. Végigjártuk az épület nevezetességeit. Első egy vártörténeti kiállítás, majd a várban lévő templomot tekintettük meg, ami felszentelt templom istentiszteletet is szoktak itt tartani. Kicsit megpihentünk a vár dísztermében, ahol különféle előadásokon kívül esküvőket is szoktak tartani. A vármúzeum különlegessége a játék és bábjáték kiállítás, ami Szlovákiában egyedülálló gyűjtemény. Majd "meghódítottuk" a várat, legalábbis ami nem volt felújítás miatt lezárva, és megcsodáltuk az elénk táruló panorámát. Remek alkalom egy csoportképhez, ami természetesen el is készült.
     Újra buszra szálltunk. A következő úticél Korpona. Kellemes hangulatú kisváros főterén kötöttünk ki. Itt közel egyórás szabadprogramos városnézés után a Városházánál találkoztunk újra, ahol csatlakozott hozzánk kalauzunk, Miroslav Lukáč történész, aki igen alapos ismeretekkel felvértezve adta elő a város történelmét, nevezetességeit, híres embereit. Majd a cseperészni készülő esőben előbb a Szentháromság szobrot néztük meg, majd felkerestük a közeli barokk stílusúvá átépített, gótukus elemeket is felmutató plébániatemplomot. Sok érdekességet hallotunk erről az épületről, ami a 13. századtól a település szent helye. Ezután a város múzeumának kiállításait tekintetük meg, ahol történeti anyag mellett a céhes mesterségek tárgyai is bemutatásra kerültek.
     Újabb városnézés, vagy inkább vásárlási lehetőség. (Ez nem volt egyszerű, mert Szlovákiában a legtöbb bolt bezár szombaton 11-kor.) Majd hazefelé vettük az irányt. Kisebb megállót tartottunk Ipolyságon, ahol a Városháza - és az ismert költő Janko Kral emléktáblája - előtt még egy csoportképet készítettünk.
     Igazán kellemes kikapcsolódás során sok látnivalóval találkoztunk, és bőséges ismerettel gazdagudtunk történelmi értékekről és személyekről. Búcsúzó szavak között Salgai Szilvia felhívta még a figyelmet, hogy a választások során a nemzetiségekre is lehet szavazni, aki regisztrálta magát ebben a minőségben. Mint elmondta több mint 100 fő tartozik már a helyi szlovák közösséghez, akik fontos információkat kaptak a szavazáshoz. (Részletek a Hangadó választási külünszámában is megtalálhatók.)
     Pár képpel örökítettük meg az emlékezetesebb pillanatokat. A nagyító ikonnal jelzett csoportképekre kattintva teljes képernyőn is megtekinthetők.