-
Lassan már
oda jut az egyszerű ember, hogy nem érdemes bosszankodni sem a testületi
ülés magasságokat egyáltalán nem ostromló eszmeiségén, szakszerűségén.
Mert már minden jelző elfogyott, amivel az előkészítetlenségtől, tanácstalanságtól,
döntésképtelen- ségtől nevetségessé váló üléseket minősíteni lehetne. Már
nincs szinte szó erre a helyzetre. Aztán Tóth Mária képviselő megfogalmazta,
hogy "történelmi mélypontra jutottunk". Sajnos igaza van. Egyszerűen napok
telnek el, és nem lehet feledni ... És mivel lényeges kérdésekről lett
volna szó az ülésen, mégis megér néhány sornyi elemzést.
Csütörtököt mondtak a képviselők. Már nem csak azért mert csütörtökön volt
az ülés, hanem mert szinte minden témában nem szavazat született, vagy
nem volt érvényes döntés. És nem lényegtelen dolgokban történt ez ez meg,
hanem olyanokban, amely a város jövőjét és konkrétan a jövő évét meghatározza.
Nemigen lehet persze csodálkozni, hiszen az előkészíttetlen, tárgyalásra
alkalmatlan irományokkal nem is lehet mást tenni, mint leszavazni. Csak
az a legnagyobb baj, hogy itt ezt mosolyogva veszik tudomásul az előterjesztők,
és minden következmény nélkül folytatódik minden. Ugyanúgy ahogy eddig,
vagy még mélyebbre fogják alulmúlni magukat - no nem a képviselők - a városvezetők
által előterjesztett iratok, témák, fontos megtárgyalni valók terén. Úgy
aztán azon sem lehet csodálkozni, ha érdemi tárgyalás helyett parttalan
"beszélgetések" ötletelések hangzanak csak el.
Az ülés előtt a napirendekhez készítettünk kommentárt. Az abban leírtakat
itt nem ismételjük meg, de elolvashatók.
>>>
Napirend
előtt
A lejárt határidejű határozatokról szóló beszámoló napirend előtti megbeszélése
nyitotta a sort. Azon túl, hogy a városvezetők kérdésekre nem tudtak válaszolni,
de még arra sem, hogyan lehet, hogy oda nem való tételek miért is kerültek
bele az írásban kiadotta anyagba. "Miket irkálnak ide bele polgármester
úr...?" jogos a kérdés de válasz nincs. Itt csak egy észrevétel. A kiadott
anyagot Mezőfi Zoltán polgármester alírta. Bizonyára olyat ír alá, amelynek
tartalmát ismeri, és odaírás okát is tudja. Hát mint kiderült halványlila
fogalma sem volt az általa előterjesztettekhez. Nem első ez ezen a napon,
mert még olyan is volt, amit ő maga előterjesztése ellenére meg se szavazta.
No de erről később.
A kommentárokban már rámutatunk, hogy a végrehajtásokról tulajdonképpen
nem volt beszámolás. Nem mert minden folyamatban van, és semmi nincs végrehajtva.
Jött a szavazás. 2 igennel a 8 jelenlévő nem fogadta el. És most mi van?
Semmi! Az mint eddig! A nagy semmi maga! Pedig kéremszépen ez nem az első
eset. Többedszerre fordul elő, hogy a hivatal és a városvezetők nem tudnak
elszámolni azzal, hogy a határozatokat testületi döntéseket végrehajtották.
Nem egye-egyet hagytak ki! Nem ám! A teljes egy havi munkát minősítette
a testület ezen szavazással elfogadhatatlannak. (Tényleg az.) És legutóbb
ugyanez történt. Meg már korábban is egy párszor.
Nem az lenne a logikus, hogy az el nem fogadottak - és a végre nem hatott
döntések - addig kerülnek a testület elé, amíg azt meg nem lehet szavazni,
hogy: Igen, ezt döntöttük, ez lett végrehajtva. Itt nem kerül ide soha
többé a jó életben! El van felejtve, akár elfogadják, akár nem. Magyarul
teljesen hülyére van véve minden képviselő, aki valamire is szavaz, hiszen
annak sem eredménye, sem látszata, sem végrehajtása nincs. Ezt nem lehet
már súlyosabb szavakkal minősíteni, mint azzal, hogy a
testület - a vezetők hibájából - ebben a formájában működésképetlen.
Egyszerűen az arra hivatott és megbízott vezetők nem biztosítják a munkafeltételeket
és a munkáltató (Bizony, a testület a polgármester és a jegyző munkáltatója)
utasításait nem hajtják végre. A vezetők meg eljátszák a demokráciát, üléseznek,
mintha minden rendben lenne. Csak éppen semmi sincs rendben. Ez így nem
mehetne tovább. Nem mert értelmetlen, felesleges.
Ki a felelős? Hát ez fel sem merül? Pedig a feladatok ilyen szinten való
elszabotálása egyértelmű fegyelmi felelősségrevonást kellene hogy eredményezzen,
mert különben soha nem lesz rend. itt nem apró figyelmetlenségről megbocsátható
- és pótolható - kimaradásokról van szó, hanem 20 döntésből 19 egyszerűen
nincs végrehajtva, és még magyarázatát sem tudják adni. Ezen a ponton kellene
valamely képviselőnek azt mondani, hogy: Ácsi! Addig nem tűzünk semmit
napirendre, nem szavazunk meg új tárgyalnivalókat, ameddig az előzőekről
nincs beszámolás és elszámolás. Mert amúgy meg minek? Az sem lesz végrehajtva.
Nem mondják! Ki tudja ki miért tűri a nyilvánvaló megáláztatást és hülyének
nézést. Mert hangsúlyozandó, nem csak a szavazókat, a tv nézőket nézik
hülyének, hanem a demokrácia letéteményeseit, a lakók képviseletére megválasztottakat.
Adórendeletek
Röviden, nem lett megszavazva egyik sem. Ehhez képest már másodjára van
itt, a polgármester igérete szerint nem utoljára. Csak egy tisztességes
előterjesztés egyik alkalommal sem készült, de még a rendelet tervezete
is hemzsegett a kapitális hibáktól. (Állítólag valamit kiosztottak, de
azt meg nem láthatja senki.) Egyszerűen nem volt betartva a tárgyalásra
való előterjesztés egyetlen szabálya sem. Nem idéznénk teljes
részletességgel újra. De a vonatkozó törvényi előírások mellett
a módosítani tervezett változások előnyeit, hátrányait objektíven bemutató,
alternatívákat tartalmazó írásos indoklással kell a testület elé vinni
az ügyeket. Itt nem így volt. Ezért aztán az előkészíettetlenség ezen fokán
újra csak ment az értelmetlen egymás melletti elbeszélgetés. Eredmény és
értelem nélkül.
Nem is szavazta meg a testület egyik rendelet tervezetet sem. Mi van ilyenkor?
Tulajdonképpen ez esetben semmi pánikra nincs ok, mert van érvényes adórendelet,
az marad hatályban. Csak az történt, hogy nem csökkentették sem az építményadót
- szerintem nem volt kellőképpen kidolgozottan beterjesztve - sem az iparűzési
adót. Tehát csak az van, hogy a két napon több mint egy órát vitatkoztak
beszélgettek, és minden maradt a régiben. Legutóbb 5 szavazat elég volt
az önámításhoz, de nem elég a rendeletalkotáshoz. Nem lehetne ezeket bizottsági
ülésen addig és annyira előkészíteni, hogy egyetértéssel elfogadható legyen?
Ha meg nincs konszenzus, akkor kár is a nyilvánosság és a képviselők elé
hozni az elfogadhatatlant. Maradt tehát a magasabb adó, és az ezzel járó
- mondjuk úgy "adófeszültség" a vállakozások, és a méltatlanul és diszkriminatívan
magas sarccal súlytott ipari parki üzemek írányában.
Mert érthetetlen, hogyan lehetett korábban is és most is így rendeletet
hozni! Kérdésre elhangzott, hogy azok az ipari parki cégek adóznak magasabb
díjjal, akik aláírták az ipari parkhoz - mint szolgáltatási üzemeltetési
közösséghez - való csatlakozást. Semmi más!? Ez! Mi van itt? Valami büntetés
mert a cégek közösen jobban szeretnének dolgozni? Megjegyzem azok a cégek,
amelyek eltartják Rétságot, és munkát adnak 1200 embernek. No persze hogy
a saját hasznukra, de azért az adójuk nélkül ez a város végleg lehúzhatja
a rolót. (Amúgy is nagyon kinéz a csőd, de a megbüntetettek adója nélkül
egész biztos bekövetkezne.)
Költségvetés
teljesítése (vagy nem teljesítése)
Használhatatlan, áttekinthetetlen táblázatokkal. Ismét nincs meg a feltétele,
hogy felelős emberek, felelős döntéseket tudjanak hozni év végéig, mert
fogalmuk sincs, hogyan áll a város anyagilag. Az látszik, hogy a kimutatásokban
tízmilliós "elírások" "hibák" hemzsegnek. Tehát azok, akikre rá volt bízva
a város vagyona, arról nem tudtak számot adni ebbéli tevékenységükről.
Ez pedig törvényi kötelezettség.
Hanem jött a szavazás. Aki egyetért - mondja az ülést vezető polgármester
- szavazzon. Mit látok? Egyetlen igen szavazt sincs! Bizony, még
maga az előterjesztő, sem szavazta meg! Akkor
meg mi a jó fenének írta alá? Miért engedte testület elé? Ja, hogy nem
az a lényeg, hogy a testület elfogadja, hanem hogy úgy látszon, mintha
valamit megfeszített munkával csinálnának? (Úgy vélhetik, hogy jogilag
nem elfogadni, henem csak beretjeszteni kell a beszámolót. De kérem a nem
elfogadható beterjesztés olyan, mintha nem is lenne.)
Ki ezért a helyzetért a felelős, hogy a hivatal és a vezetők megint nem
tudnak megnyugtatóan elszámolni a város többszázmilliós vagyonával? Hát
a felelőség meg sem fogalmazódik. Ez a szomorú! És ezen az este négy érdemi
témában már negyedszerre! Semmi baj, jöhet a következő napirend... A költségvetési
koncepció. Hogyen lehet erről dönteni, ha azt sem tudják most hogyan állnak,
nem tudom? Úgy látszik ők sem...
Koncepció
a jövő évi költségvetéshez
Ismét azt mondom, hogy a kommentárban
részleteztük, hogy miért alkalmatlan a leírt, számszerű adatokat,
várható összes bevétel, kötelező feladatok költségei, és az egyéb célokat
szolgáló kiadásnemeket fel se soroló anyag. Ment ismét a beszélgetés a
semmiről. Mert pénzügyekben valamiről csak konkrét számok alapján lehet
tárgyalni. Itt ilyenek nem voltak.
No most jön a szavazás. 5 igen, a többi nem és tartózkodás. Mivel
8 képviselő volt jelen, ez egyszerű többség, kisebb jelentőségű ügyekben
ez elegendő. Nem így a költségvetési koncepcióhoz! Hiába fordul a polgármester
a jegyzőhöz, hogy "jegyző uram ide milyen többség kell?", és ő hiába ad
hamis választ, attól az még nem lesz igaz! Egyrészről nem kellene kérdezni,
hanem fel kellene készülni a tárgyalásra. Legalább annyira, hogy adott
témához hány szavazat kell. Ha másként nem megy írassa rá a saját példányára,
és ne kérdezgesse, mert ez már égés.
De sajnos az a helyzet, hogy az öt szavat nem elég. Szerintem legalábbis
az SzMSz-ben leírtak egyértelművé teszik, hogy ide bizony minősített többség
kell. Tehát 6 szavazat! Ennek igazolására idézzük fel a testület alaptörvényét,
a maguk által elfogadott SzMSz-t.
A 29. § rendelkezik arról, mihez kell minősített többség. A (2)
bekezdés n. pontja szerint: "gazdasági program, költségvetést érintő módosítás;".
(Az, hogy egy alpontban szerencsés-e két külön állítást felsorolni, most
nem érdemes vitatni.) De bizony mi lenne más a költségvetési koncepció,
mint gazdasági program a 2010-es évre. Mi lenne más, mikor semmiféle egyéb
címen gazdasági programnak nevezhető okmánya nincs a testületnek. Tehát
számomra egyértelmű, hogy ezt a pontot sem szavazták meg. A nap során már
ötödszörre!
A logika is azt követelné meg, hogy a majdani költségvetéshez 6 szavazat
kell, akkor a koncepcióhoz is, mert könnyen úgy járhatnak, mint az adórendelettel.
Előzetesen volt 5 szavazat, aztán meg maradt is. Az meg nem elég.
Amúgy - kis szkepticizmussal - tényleg teljesen mindegy, hogy elfogadják
vagy nem. Bizony Rétságon teljesen mindegy. Ha ebben lenne valami iránymutatás,
mi is legyenek a következő év büdzséjének főszámai, azt ugyanúgy nem tartaná
magára kötelezőnek sem a testület sem a vezetők, mint a többi döntést.
Egyszerűen nem hajtják végre. De még csak olyan szám, vagy irányvonal sincs,
amit tényleg annak lehet tekinteni, hogy a testület elfogadta. Tessék mondani,
mit is fogadott el? Végülis semmit. Ráhagyta a sok összefüggéstelen dumára,
hogy jó van az úgy oszt jónapot. Mi lesz a következmény? Hát az mint legutóbb
volt. Majd amikor összeáll valamiféle költségvetés, a pénzügyes dolgozók
saját kútfejéből kitöltött táblázatokkal, akkor majd vitatkoznak naphosszat,
hogy ez se jó, az se jó, és nem szavazzák meg. Remélhetőleg az elfogadhatatlant
már zsarolással sem, mint legutóbb. Emlékezzenek csak! Valamikor áprilisban,
minden határidő lejárta és vagy 5. tárgyalás után a város érdekére való
hivatkozással, leírt anyag nélkül látatlanban kierőszakolta a polgármester,
hogy szavazzanak. Végül hajlottak rá, szavaztak. Azzal az igérettel, hogy
2 hónap múlva egy lényegében átdolgozott költségvetési módosítást hoznak
be, amiben a képviselők javaslatai szerinti összegek szerepelnek. Az igéret
- és a megszavazott döntés - igéret maradt. Hát persze hogy nem került
a testület elé ilyen anyag. Azóta se. Módosítgatások voltak, a senki által
nem látott költségvetésen, de ami a szavazás feltétele volt akkor, az el
lett felejtve. Hát még egyszer beveszik-e ezt a cumit a felelősen szavazó
képviselők? Ez a jó kérdés hölgyeim és uraim!
Lakossági
hulladékbegyűjtés szállítási díj módosításáról
Ismét tárgyalásra alkalmatlan előterjesztés. Igazából a képviselők sem
tudják, hogy azt ami le van írva, eszik-e vagy isszák. Mik a jogi lehetőségek,
dönthetnek-e egyáltalán. Nem dönthetnek semmiről, de fél óra erre a semmire
is elmegy. Sőt a semmire ennek ellenére szavaznak is. Minek, ki tudja?
Lásson néha a tv néző szavazást is ...
Be kell vallanom, magam sem voltam egészen képben. Nem csoda, mert a leírtakból,
és a becsatolt dokumentumokból nem derül ki világosan mi mennyi, miről
folyik a vita. Nem csak most, hanem júniusban sem. Igen, júniusban volt
ez téma, ahogyan a kommentárban hivatkoztunk rá, és ahogyan az ülséen is
szóba került. Akkor az Uránusz Kft. írt egy levelet, erről vitatkoztak.
Aztán a kommentár megírása után Hegedűs Feri felhívott, hogy hülyeségeket
írtam... Helyes. ha úgy látja, jobb ha elmondja, és tisztábban lehet látni
az ügyeket. Ez a magatartás megbecsülendő. Ezért is tegyük hát helyre a
dolgokat. Valóban igaz, júniusban nem az Uránusz szemétszállítási díját
emelte a testület. Az a baj, hogy sem akkor, sem most jó hosszú ideig a
képviselőknek sem volt ez világos! Akkor hogyan legyen az egyszerű állampolgárnak?
Akkor arról volt szó, hogy többet a város összes szemetét nem lehet Borsosberénybe
vinni, de még egy szálat se. Kell keresni egy befogadó helyet, ahová el
lehet vinni. Ez az Uránusz dolga? Egyértelműen nem! Miért ő írta? Mert
neki valahová szabályosan le kellett rakni az összegyűjtött hulladékot.
Amúgy tényleg semmi köze hozzá. Csak az, hogy oda viszi, ahová a testület
szerződést köt a befogadéásra. Ezt pedig a városvezetőknek kellett (volna)
tudni hogy olyan sok a szemét, hogy nincs hova tenni. Nekik kellett volna
időben partnert keresni, ahová szerződni lehet. Eszük ágában sem volt.
Persze hogy az olcsóbb helyekre már régen lecsaptak mások. No ebben kellett
júniusban dönteni, mint utólag most kiderült miről is szavaztak akkor.
No bravó, ez legalább kiderült. Mindenféle aláíratlan szerződés lobogtatása
után is.
Akkor most miről volt szó? Hát arról, hogy különféle okoknál fogva
most kér díjemelést az Uránusz. Az előzetesben leírtakat nem megismételve,
persze azt lehet mondani, hogy kérni azt lehet. Egy lényeges baj van! A
megkötött szerződés módosításához új közbeszerzési eljárást kell kiírni,
aminek sokminden lehet az eredménye, és időbe is telik. Lehet más, olcsóbb
pályázó, és egyebek. De a lényeg, hogy ezen oknál fogva eleve napirendre
sem lehetett volna tűzni ezt a témát. Így elment újabb fél óra semmiről
való vitatkozásra. Csak az a rejtély, hogy ez miért a jó csudában nem derült
ki a kiadott iratból? Minek van az előterjesztés, ha éppen az nincs bele
írva, hogy miről dönthet a képviselő-testület és miről nem? Miért van odatéve
olyan határozati javaslat ami törvénysértő? No ezek jó kérdések.
Aztán volt egy érdekes momentum. A jegyző átment konstruktívba! Azt mondja,
hogy tényleg nem lehet megemelni a díjat, de keresi a megoldást, hogyan
lehet több pénzt juttatni a cégnek, de ezt itt nyilvánsoan nem mondja el.
A képviselők meg befeláradtak, hogy felkapják a fejüket! Míííí vaaaaan?
Milyen mutyiról, törvénytelenségéről, közpénz testület nélküli kifizetéséről
álmodozik a tövényesség őre, ami nem tartozik a testületre? Milyen elképzelése
van a költségvetésen és a szerződésen kívül mégiscsak megkerülni a közbeszerzést
és többet fizetni? Ez elképesztő! Ha meg van törvényes lehetőség, mondjuk
pl. a szerződésben nem szereplő szolgáltatás megrendelése és jó vastagon
kifizetése - akkor az tartozik a testületre és a nyilvánosságra.
Szavaztak! Igennel, a nemre! Vicces. Látszik a képernyőn, hogy emelgetik
a kezüket. Tehát arra szavaztak igennel, hogy nem! Ez
már a 6. ami nem lett elfogadva! Öt fontos napirendből nem olyan sok ez
... (igen előtte van a napirend előtti amit
uygancsak nem fogadtak el.) Csak sajnos ez nem ennyire vicces.
Önkormányzati
média: Városi Televízió, Hangadó, városi honlap
Különös "előterjesztés", ami igazából ugyancsak nem lehetett volna téma
a tetület előtt, ha betartják az előterjesztések
szabályos útját. Ugyanis ebben sem található, sem okszerű helyzetelemzés,
sem jogi háttér, sem a helyzet megoldására alkalmas, kidolgozott és törvéynesen
megszavazható alternatíva. Így aztán ez csak arra jó, hogy valaki "más
dárdájával verje a csalánt". Arra, hogy lehessen froclizni olyan embereket,
akik nem az igazi felelősök, de olyan jó egyeseknek állandóan belerúgni
a művelődési központ igazgatójába. Meg aztán volt itt egy érdekes momentum.
Gál elnök előírná, hogy az igazgatónak kötelessége mindig ott lenni a bizottsági
ülésen. Miért is? Mi írja ezt elő? Semmi. Meghívót kapott, de nem ő az
előterjesztő. Se konkrét felkérést nem kapott arra, hogy ebben neki valamilyen
előterjesztést kellene írnia. Az előterjesztő Gál. Akkor mi a jófenének
kellene ott lennie. Jó-jó meghívót kapott, az nem kötelező előírás. És
vegye már tudomásul, hogy ő nem utasítgathatja egyik vezetőt sem, se megjelenésre
se másra. Egyet tehet! Kérhet!
Ezzel szemben tény, hogy a városi honlap színvonalon aluli, azon a törvényben
előírt anyagok nincsenek fenn. Ez nem Végh József felelőssége. Egyértelmű.
A honlap felelős kiadója - jelenleg - Fejes Zsolt jegyző. A honlapon a
kötelező tartlamak nincsenek ott. Nem érdekel egy hivatalos honlapon senkit
a mikulásbál. Arra vannak más fórumok. A testületi anyagok, a jegyzőkönyvek,
a rendeletek, a közérdekű adatok, az ügyfélfogadási idők, a bizottságok
összetétele, a megkötött szerződések érdekelnék a lakosságot. Főképpen
ez érdekelnié! Az meg nincs ott, és ezért nem Végh Jószef a felelős. Éppen
ellenkezőleg. Amikor ő volt a felelőse, akkor mindez azonnal fenn volt.
Példát is vehetnének arról az időszakról.
Aztán a Hangadó. Egyrészt maga Gál javasolta megvonni a tiszteledíjat,
és ígérték, hogy új szerkesztőséget állítanak fel. Ez ugyan hatáskörelvonás,
de akkor se hajtották végre. Másrészt arra kötelezték az igazgatót, hogy
városházi híreket csak akkor jelentethet meg, ha már a jegyzőkönyv készen
van. Jegyzőkönyv nincs, mit lehet tenni a Hangadóba? Ez sem az ő sara.
A tv-vel meg nincs baj, a testületnek sem volt. Működik, ahogy. Eszközei
leamamortizálódtak, de az egykor meghatározott feladatához és a lehetőségekhez
képest jól.
Akkor mi itt a téma tulajdonképpen. No tulajdonképpen ezt nem lehet tudni.
Csak a kötözködés, mert mihelyt kiderül, hogy a főcsapás a honlap ügye,
azért meg a jegyző felelős, azonnal kezdődött a maszatolás, persze érdemi
intézkedés nélkül.
Meg mit lehet hallani a vita hevében? Azt
mondja a jegyző, hogy nincsenek jegyzőkönyvek.
Határozatok vannak, jegyzőkönyvek nincsenek. Hogy van ez? Ha jegyzőkönyv
nincs határozat sem lehet. Mert a határozatot az hitelesíti, hogy a hitelesen
aláírt és közszemlére tett jegyzőkönyvből kiderül, hogy x igen, y nem szavazattal
a testület hogyan döntött. Ha ez nincs, akkor egyetlen határozat sincs.
Márpedig azt mondja, hogy etstületi jegyzőkönyvek hiányoznak. Ezt már fel
sem tudom fogni, mert akkor az egész kócerájt úgy ahogy van be kell zárni,
fel kell oszlatni, mert ilyen elő nem fordulhat. Történelmi mélyponton
és még az alatt sem.
Aztán szavaztak. Arról szavaztak megint, hogy az előterjesztést nem fogadják
el, nem jó minden ahogy le van írva, számoljon be a művház és a jegyző.
Megint a nemre szavaztak igennel. Igaz, ilyen rafináltan volt beterjesztve.
Mert ha erről akart volna a bizottság beszámoltatni bárakárkit, megtehette
volna külön félórás meddő szócsépélés nélkül is. Tehát itt sem ment előbbre
a város szekere, immár 7. napirendnél. Az viszont igaz, hogy januárban
újra lehet paszírozni a ... honlap ügyét, szidni az igazgatót, és addog
meg nem kell tenni a felelősöknek semmit ... ? Erre ugyanis még csak javaslat
sem volt.
Néhány szó
a művházról
Mivel egyértelmű, hogy az intézmény zrikálása volt itt a fő téma, azért
az elpufogtatott büdületes rosszindulat mellé adunk egy kis valóságos hátteret.
Egyértelmű, hogy az egész Gál Gábor-féle előterjesztés arról szólt, hogy
Végh Jóskát be kell feketíteni. Arról nem, hogy a Hangadónak mi lesz a
további sorsa? Ki fogja szerkeszteni január 1 után? Lesz-e pályázat a szerkesztői
posztra, mint ahogy erről már évek óta csak tárgyalgatnak? Majd a januári
testületi ülésen újra előkerül, s azt követően esetleg lesz előterjesztés
arra nézve, hogy pályázatot kell kiírni, azt el kell bírálni, s így a testületi
tesze-toszaság miatt egy eredményre biztosan számíthatunk: jövő év elején
hónapokig újra nem lesz Hangadó.
Gál Gábor most is több ízben hazudott a testületi ülésen. Például akkor,
amikor azt bizonygatta, hogy neki nincs köze a Végh Jóska ellen való –
két és fél évig elhúzódó – munkaügyi perhez. Egyrészt mert valóban ő volt
az egyik résztvevője annak a – városi weblap ellen indított jogtalan –
intézkedésnek, mely a munkaügyi pert kiváltó munkáltatói figyelmeztetést
okozta. Másrészt mert ő volt a vád legbuzgóbb "koronatanúja" a per során.
A Gál Gábor-féle előterjesztés-tákolmány határozati javaslata, nem csupán
nevetséges, hanem egyenesen sértő is a testületre nézve. A határozati javaslat
"B" változatában ugyanis azt feltételezi, hogy bárkinek is megfelelhet
ez a mostani – a Hangadó körül kialakult bizonytalan – helyzet. Nem felel
meg. Ezért is álságos az egész szereplési viszketegségként elkövetett művházgyalázás.
Itt teszem hozzá, akkor, amikor pontosan látható, hogy az intézményben
napról-napra kiváló programok, teljes kihasználtság van. Gál Gábornak az
afféle erőlködése, hogy úgy állítsa be a művelődési központot, mintha nem
volna jó kapcsolata a társintézményekkel, civil szervezetekkel, nevetséges.
Az intézmények maguk is a jó kapcsolatról szóltak a beszámolóik során.
A civil szervezetekkel való együttműködésről meg csupán három példa: a
testületi ülés másnapján épp az intézmény szervez egy térségi civil fórumot
a kistérségi társulással közösen, este pedig a város egyik civil szervezetével
rendez András-napi mulatságot. A következő napon pedig a város egy másik
prominens civil szervezetének nyújt ünnepi találkozójához igen sok segítséget.
A kapcsolathiány állítása tehát ismét csak csúsztatás. Arra való törekvés,
hogy rossz színben tüntesse fel az intézményt. Persze az is lehet, hogy
csak tudatlanságból származik. Hiszen ha valaki nem részese egy folyamatnak,
művelődési bizottság elnöki minőség ellenére sem ismeri az intézmény életét,
akkor (a valóságtól vakon) juthat ilyen következtetésre.
A testületi ülések antidemokratikus vezetése most is megfigyelhető volt.
Következetesen arra törekedett ez esetben is, hogy a vádak elhangozhassanak,
de ez arra való reagálásra az érintett már nem kap lehetőséget. A testületi
munka színvonaláról, az önkormányzat és a hivatal működésének ellentmondásosságáról
számos alkalommal szó volt. A jegyzőváltások sora, az egyébként kötelezően
közzéteendő információk évekre visszanyúló hiánya is fémjelzi ezt a helyzetet.
Úgy tűnik most, mintha a közzététel elmaradásáért a Végh Jóskát és a Hangadót
tennék felelőssé. Pedig egyszerűen arról van szó, hogy ha nem kap információt,
közzéteendő anyagot, akkor nem tudja azt megjelentetni. Volt olyan jegyző,
mely egyenesen megtagadta az adatszolgáltatást, mondván, hogy majd ha elkészül
a jegyzőkönyv, s azt a testület határozata szerint legalább két képviselő
ellenjegyezte, csak azt követően publikusak az információk. Így aztán minden
maradt titokban.
Összegezve: a Gál Gábor-féle erőlködés ismét kudarcot vallott. Újra egyértelművé
vált, hogy számára nem az fontos, hogy valami a város érdekében megvalósuljon,
s ezáltal jobb legyen. Az a magánakciója (nyugodtan mondhatjuk így hiszen
jóformán Jávorka János a helyzetet tisztázni igyekvő hozzászólásán kívül
senki nem vett részt a vitában) csak egy abban a sorban, amit Gál folytat
a művelődési központ és annak vezetője ellen. Azok számára, akik rendszeresen
nézik a testületi ülések közvetítését, ez már régen nyilvánvalóvá vált.
No még egy
a nemek közül. Napközis Konyha sütő ügye
Igen rafináltan van feltüntetve ez a napirend. Valami új határozat került
kiosztásra, amit a nyilvánosság nem lát. Mire szavaztak hát igennel! Megint
a nemre! Arról hogy halasztják az ügyet,
és nem szerzik be a sütőt. Árajánlatot kell kérni, hogy még olcsóbban van-e.
Egyértelmű hogy nincs! Mert már a mostani ár is a lehetséges ajánlatokból
a legolcsóbbat csatolták be. Megszavazták hát a nemet. Így nem lesz ismét
sütő a konyhában. A gyerekek ne egyenek csirkecombot, vagy sült hurkát,
de még stefánia vagdaltat se, süteméynekről nem is beszélve. Egyenek főzeléket
pörköltet, meg amit fazékban meg lehet főzni. Szégyen, ahogyan ezt az ügyet
tologatják, mert persze ez után sem fog történni semmi. Erre nagy összegben
lehetne fogadni.
Ami még érdekes, hogy ki is az anyag előterjesztője? Holman Ferenc igazgató.
Nem látszott az asztalnál. Nem is kapott lehetőséget kérdésekre válaszolni,
érvelni, és a felvetésekhez hozzászólni. Micsoda előterjesztő az, akit
oda sem engednek a tárgyaláshoz. Nem ovodás gyerek ő, hogy magyar hangja
legyen Mezőfi Zoltán polgármester. El tudta volna mondani, hogy eddig hány
ajánlatból ez a legjobb, és miért is kell most beszerezni a sütőt. Mert
évek óta nincs beszerezve, és ettől már olcsóbb nem lesz. Csak drágább.
Na szóval szégyen, ahogy az előterjesztő még nem is terjeszthet elő.
Ne feledjék, nem ám milliókról, tízmilliókról van istt szó, ami gyakorta
repked a levegőben. A költségvetésben megtervezett összeghez kértek a beszerzés
érdekében 115 ezer forintot. (Egyhuszad jegyzői jutalom, hogy mást most
ne is mondjak!) Erre most nem volot ennyi pénz. Iskolabuszra hitelből meggondolás
nélkül a levegőbe volt 10 millió, nem is tervezett napirend keretében.
Néhány egyéb
dolog
Aztán jöttek itt még olyan dolgok, amik eredetileg nem volt napirendre
meghirdetve. Pl. a 10 millió a semmiből az iskolabusz beszerzéséhez. Hogy
mire lesz a busz, meg miből az önrész, az mellékes. Kellő előkészítés nélkül,
tájékoztatás nélkül ezt megszavazták. Érdekes módszer 10 milliók kidobására.
Nem előre kiküldeni az anyagot, mert még majd tájékozódik a képviselő.
Jó lehet ez a busz persze, ha tényleg lenne rá elképzelés, hogy mire is.
Ez egy másik téma lesz. (Mert hogy a rétsági iskolásokat nem kell iskolába
hordani, a környékbeliek meg mind már saját buszaikkal hordják be a gyerkeket.
Tehát erre se kell. De nagyon jól fog kinézni, meg lehet vele reprezentálni.
És dicsekedni, hogy mit nyertek, de előre lehet tudni, nem ők nyerték!
A kistérség pályázott, nyert és ideadja nekik. Nem mindegy ám!)
Összefoglalva
röviden
Végülis majd 4 órás tárgyalás eredményeként érdemi döntés, befejezett végrehajtható,
iránymutatás nem született 8 témában. Benne a múlt pénzügyei, a jövő költségvetése,
az adók, és a nyilvánosság. Talán azt lehet mondani, hogy a legfontosabb
testületi tennnivalókban volt inpotens a testület. Csak az a kérdés, hogy
akkor miért tépik a szájukat, ha soha semmiféle érdemi dologra nem jutnak,
semmit meg nem szavaznak. (Amit igen az is csak a valaminek a halasztgatása,
és végrehajtva soha nem lesz.) Erre kár összeülni és eljátszani a demokráciát.
Ezért kapta címül az elemzés a "Nemek csütörtökét", mert itt léthatóan
a negatív ügyek domináltak. A teljesen jogos kérdés, hogy mikor lesz vége
ennek a közéleti ámokfutásnak? Még ennél is történelmibb és mélyebb pontora
kell jutni a városi demokráciának? Meddig lehet felelősségrevonás nélkül
ezt csinálni? Egyértelmű! Amíg a képviselők hagyják. A többi kérdés ami
megfogalmazódik az Tisztelt Olvasóban, itt alul megnyíló linken is felteheti.
Válaszolni ugyan nem fognak, de legalább megoszthatják gondolataikat a
közvéleménnyel.
GiK