Képviselő-testületi ülés 2010. január 13.
-
Rétság Város Önkormányzat Képviselő-testülete
2010 január 13. napján (szerda) 18.00 órai kezdettel
redkívüli testületi ülést tart
Az ülés helye: Városháza díszterme
1./ Előterjesztés a II-es számú háziorvosi körzet vállalkozási formában történő betöltésére érkezett pályázat elbírálására
Előadó: Fejes Zsolt jegyző
     Az előterjesztés itt megnyitható >>>
     Kommentárunk itt olvasható >>>
     Az előterjesztéssel nem lett kiadva, az itt olvasható pályázat >>>
2./ Zárt ülésen
Előterjesztés személyügyi kérdésben (Szóbeli előterjesztés)
Előadó: Mezőfi Zoltán polgármester
Rétság, 2010. január 08.
Mezőfi Zoltán
polgármester


A napirendekhez kapcsolódó SzEK bizottság ülése 12-én kedden 16.00 órakor


A mellékelt előterjesztések többsége pdf formátumú. Megnyitásához Adobe Acrobat Reader szükséges. Akinek nincs a gépén, innen letöltheti, és installálhatja


Kommentár nincs? De lesz! (nem része a testületi meghívónak)
Az előterjesztés feltltve, a kommentár hétfő estére estére kerün fel, beérkezésüknek megfelelően
--Bevezetésképpen
     Nem külön részlezetve az előzetes, a napirendi illetve a Zárt ülési témát, néhány bevezető gondolat ide kívánkozik.
     Teljesen érthetetlen rendkívüli ülés tartása. Már csak azért is mert tervszerű munkával a téma nyugodtan megtárgyalható lett volna a decemberi ülésen. A pályázat megjelenése november 13. Beadási határidő december 13. Tehát a decemberi ülésen (17.) ez tárgyalható lett volna. És milyen érdekes, el is készült az előterjesztés, hiszen a csatolt irat dátuma Mezőfi Zoltán polgármester aláírásával december 13. Ez önmagában is furcsa. Ez a beadás határideje. Munkanap esetén a munkaidő utolsó percében is be lehet adni pályázatot. Tehát vagy utólag előre dátumozták az iratot, vagy eleve a lejárat előtt írták, és nem is akarták, hogy bárakárki is pályázzon.
      Ennél azonban lényegesen érdekesebb, hogy ez a nap vasárnapra esett! (Bizony ám!) Ezen a napon is dolgozott a polgármester és a hivatal? Ki van zárva! Akkor az előterjesztés dátuma eleve hamisítás! Lehet ilyen? Rétságon minden lehet. (Az időpontot nem ők tervezték, mert az a közlönyben való megjelenés után 30 nap. A közlöny kiadását nem ismerték, a 30. nap dec 13. Mivel vasárnapra esett, még 14-én 18 óráig - hiszen eddig van hétfőn munkaidő - akárki adhatott volna be pályázatot.) De nem ez az egyetlen furcsaság az ügyben.
      Térjünk vissza a rendkívüliségre. Az egy álságos magyarázat lenne, hogy nem lehetett betartani a 6 nappal előbb való kiküldést, hiszen azt más, az egész település létét életét meghatározó ügyekben sem tartották be, és az ülés napján is rendre osztogattak papírokat. Mivel az előterjesztés készen volt, (sőt vasárnap is dolgoztak!?) ki lehetett volna kézbesíteni akár hétfőn is. Az lett volna a kisebb hiba.
      Nagyon valószínű, hogy nem is akarták! Eleve arra játszottak, hogy a nyilvánosság - tv közvetítés és rendes meghirdetés - kizárásával lehessen mutyizni egy ilyen, igen sokakat érintő ügyben. Ez eléggé álságos, de városunkban ismert dolog. No nem baj, az ülésen ott leszek, készül majd hangfelvétel, itt megnézhető lesz a "közvetítés". De! Az irat decemberben is már úgy készült el, hogy eleve januárban fogják megtárgyalni. Érdemes a dátumot fent és lent összehasonlítani. Most aztán hogy hamisítanak, vagy hazudnak, nem tudom eldönteni, de valamelyik igaz.
      Mindennél fontosabb, hogy legutóbb tárgyalták a testület munkatervét. Azt, hogy mikor és mit kell napirendre tűzni. Itt minden ismert dolgot illik ütemezni. Szóba sem jött egyetlen témában sem, hogy valamikor az egészségügyben pályázatot kell elbírálni. Mert bizony akkor azt a januári témák között lehetett volna szerepeltetni. Jó-jó, akkor kicsúsznak az elbírálási határidőből. Nem minha az ilyesmi itt égbekiáltó zavart okozna, mert ennel nagyobb ügyekben sem okoz. De akkor lehetett volna egy január eleji ülés, meg egy február eleji és egy február végi. Úgyis bőven van megtárgyalni, eldönteni való. No éppen ezek ütemezésére lett kitalálva az, hogy meg kell tervezni, mikor mit tárgyalnak. Rendes, meghirdetett ülésen és nem mutyiba, rendkívülinek nevezve a nyilvánosság kizárását.

Zárt ülés?
     Sok szót nem érdemel, de elképzelhetetlen, mire fel kell ismét személyi ügyet tárgyalgatni, ugyancsak a nyilvánosság kizárásával. Rendben van, ha ténylegesen személyi ügy lenne, de nem egyszer előfordult, hogy ennek álcájában aztán olyat tárgyaltak - vagy terveztek tárgyalni - aminek semmi köze nem volt személyi ügyhöz. (Legutóbb is közművelődési státusfejlesztéstől, meg más témát is zártan akartak, aztán nem lett az. Kiderült, nem is lehetett volna.) 
     Tehát lehet élni a gyanúperrel, hogy most is valami ilyesmi áll fenn. Vagy azért van itt egy-két ember, akit lehet rémísztgetni, froclizni, és azzal is lehet szórakozni. Találgatásokba nem bocsátkoznék. De van még egy lehetőség. Olyami mint a régi jegyző. Nem dolgozik valaki magas fizetésért, de jutalmat kellene szavazni, hogy elmenjen? Mondom csak találgatunk, de ebbe inkább nem mennénk bele. 
     Mindenesetre zárt ülést is konkrétan meghatározott témában, és előre kiküldött anyaggal, meg bizottsági megtárgyalással lehet napirendre tűzni. No itt nincs konkrét cím, nem tudunk róla, hogy létezne írásos anyag, előzetes bizottsági tárgyalásra meg nincs kitűzve. Így aztán lövésünk sincs, mi lehet ez a személyi ügy. De hogy ez ismét szabályellenes az biztos. Az, hogy majd a polgármester ott szóban elővezet valamit, és se előzetes ismeret, se felkészülési lehetőség, de dönteni kell. Ha meg ennyire egyszerű lenne a dolog, akkor nem kell zártkörűködni.


Magáról a napirendről

Ebben is először a körülményekről kell szólni. Lett volna rá több mint egy hónap a beadástól számítva, hogy egy rendes, tárgyalható előterjesztés készüljön. Nem készült. Még azt sem tudják ki is az előterjesztő? Az ülés meghívóján a jegyző, de az iratot a polgármester készítette. Most akkor ki lesz a főokos, aki választ ad a kérdésekre, és aki valóban előterjeszt?
      Eltelt több mint egy hónap, és az anyag ebben a formában alkalmatlan a tárgyalásra. Ez a tipikus esete annak, hogy így nem lehet!
     Hol van a pályázat és a mellékletei? Még a kiírást se adták ki a képviselőknek, nehogy képben legyenek, hogy mit is kellene tartalmaznia egy érvényes jelentkezésnek. Az előterjesztés csak szűkszavúan tartalmazza, hogy a szükséges mellékletek nincsenek meg. Nézzék csak meg a pályázati kiírásban, mi mindent kellett volna mellétenni annak, hogy a valaki bejelenti a nevét, hogy jelentkezik. A középső oszlopban a Cs: jel alatt (röv: csatolandó) található. No ezek egyike sincs ott!
     Értesülésünk szerint szabályos pályázat sem volt. Az utcai hírek szerint Katona Ernő az utolsó pillanatban írt egy e-mailt, hogy őt érdekli a II-es körzet. Ennyi volt a pályázat? Sajnos hajlok rá, hogy higgyek a helyi pletykának, mert ha lenne bármilyen anyag a pályázathoz annak ide mellékelve ki kellene lenni adva. Nincs kiadva, és még az anyag is utal rá, hogy nem tartalmazza a pályázat. Hát akkor mit tartalmaz? Mert ezek voltak a lényeges elemek! E nélkül egy pályázat érvénytelen. Még akkor is, ha egy hiányzik, nem pedig ha mind. Arról meg még nem hallott a világ, hogy szóbeli bejelentkezésre, és valaki két szép szemére lehet pályázni fontos szolgálat ellátására. Bár ezek szerint Rétság ezt is be akarja vezetni. Ez a pályázat tehát így érvénytelen! Ha vannak iratok azt a képviselőknek ki kell adni. Pro pláne, hogy tulajdonképpen a cég pályázik (Pro Medic Kft.)
      Az nem elegendő, hogy itt helyettesít. Ha egy iskola, vagy művelődési ház igazgató itt dolgozik évtizedeken keresztül, és valamelyik 5 év lejárta után ismét pályázik, ismét be kell csatolni minden iratot. Itt pedig olyanokat is kellett volna, ami a magánrendelő üzemeltetéséhez, és a helyettesítéshez nem volt szükéges. A dolognak ez a része tehát eleve vicc. Tárgyalhatatlan, csak az időhúzásra jó. No itt kellene egy jegyzői - most már aljegyzővel megerősített - vélemény arról, hogy ez így törvénytelen, nem tárgyalható. Ilyen nincs az iraton, igaz az sem hogy törvényes. Már kár is idézni az SzMSz 24. § 3-at, mert itt arra hivatkozni felesleges mi van a törvényekben a helyi jogszabályokban.

Most akkor van érvényes pályázat vagy nincs?
      Ez is egy jó kérdés! Mert a testület e témát november 13-án tárgyalta már. Azon a napon, amikor a közlönyben megjelent a pályázat. Akkor olyan határozat született, hogy a pályázatot érvénytelennek nyilvánítják, és újat kell kiírni. Ezek szerint ez a pályázat eleve vissza lett vonva. Így akkor nem érthető, miért érvényes mégis? Egészen pontosan a 207/2009 (XI.13) határozattal a következőt döntötte: "Megbízta a polgármestert, hogy folytasson egyeztetést az érdekeltekkel ... az orvosi rendelők működtetéséről, illetve a 2. sz. háziorvosi szolgálat ellátásáról, majd terjessze a képviselő-testület elé." Ez is csak lejárt határidejű határozatoknál látlható, persze a végrehajtásról egy szó sincs. Se arról ott sem, meg itt sem mire jutott a polgármester az egyeztetés során. Se az milyen döntés következne ebből. Egy biztos, ha ez a döntés él november 13-án, akkor a pályázat visszavontnak tekinthető. Akkor miről van szó? Ha meg nincs visszavonva, akkor miről kellene egyeztetni elbírálás előtt? Nem értik? Ne csodálkozzanak! Azok se értik akik keverik a lekvárt, hogy most mi is fortyog az üstben olyan baracszínű trutyi kinézetében.

Miért is hirdettek pályázatot?
      Tudjuk, nem volt itt semmi baj. Dr. Bódi István sokak megelégedésére rendelt a körzetben. Egészsége és ereje engedte volna még tovább is, mígnem egy testületi ülésen - előztes tájékoztatása és megkérdezése nélkül - egyszerűen kirúgták. Hogy pontosan fogalmazzak, egy felvetés kapcsán arról döntöttek, hogy pályázatot kell hirdetni. Ez most talán mellékes - meg ismert is - de az indokot nem árt hangsúlyozni! Az volt a felvetés, hogy takarékoskodni kell a 3000 ember pénzével és akkor gyerekek, a vállalkozásban kell megoldani, akkor olcsóbb lesz. Erre fel hirdettek pályázatot.
      Mit látunk most? Azt hogy a pályázatban mindarról nem esik szó, amiről kellene, de ami nem része egy pályázatnak azt mind követelik. Nem hallott még olyat a világ, hogy még meg sem választottak valakit, de már milliókat kér, ahhoz hogy elvállalja. Fordítva áll a dolog. Ha szabályosan pályázik, és nyer, akkor lehet előbb a feladatokról, a törvény által előírt fizetésről vagy díjakról beszélni, és esetlegesen külön juttatásokról megállapodni. De az sem szentségtörés, ha akkor kapna több juttatást, ha már bizonyított.
      Ehhez képest fordítva ülnének a lovon? Már megint? És a fa..(rk)a körül keresgélnék az eszét? (A lónak) Mert micsoda takarékossági álláshirdetés az, ami többe kerül, mint azelőtt? Ez egyszerűen elképesztő, és tarthatatlan is.

Mi a következmény?
      Azon túl, hogy ez az eljárás jelentősen megterhelné a költségvetést van más következménye is. Egyrészt most kikötnének egy szerződésben összegszerűen plusz jutattásokat, ami - ha már szerződésben van - járna az idők végezetéig. Akkor is ha megváltoznának a feltételek. Mert azok rövidesen megváltoznak! Nem tudtak róla? No ne vicceljenek már? Ki és mire építi a járóbetegest, ahová a terv szerint korszerű feltételek közé beköltöznek a háziorvosok is, ahol a fűtéstől a korszerű épületadottságokig mind biztosítva lesznek? Nem baj, a pénz jár majd. Hát ez megint nagyon ügyes, hogy jobban ne ragadtassam el magam.
      Ez csak az egyik következmény. A másik az, hogy ezután a már vállalkozásban lévő orvosok is jogosan követelnék a szerződésük módosítását. Mert az nem lehetséges, hogy eltérő elbírásálásban részesüljenek. Akkor pedig a gyermekovosnak és az I-es körzetnek is jó 2 millióval meg kell támogatni a tevékenységét évente. No barvó! Ez aztán a takarékoskodás rétsági módra. Kilengetni habókra úgy évi 6-8 milliót az ablakon. Olyan pénzt, amit nem kellene ha nem pancsolnak bele ebbe a kérdésbe (se). Ezt mindennek lehet nevezni, csak takarékosságnak, visszafogásnak nem, és a 3000 ember pénzének jó elköltésének sem.

Más következmények is vannak
      Akárhogyan vesszük, jelenleg 3 orvosi körzet működik városunkban. 2 önkormányzati háziorvosi, és egy magánorvosi. Ezt látja el Dr. Katona Ernő. Hozzáteszem jól. (Tulajdonképpen 4 kör van, mert a gyermekorvosi önálló körzet.) Na mármost! Ha Dr. Katona Ernő látná el a II-es körzetet, akkor szükségszerűen megszűnik egy ellátási kör, és egy orvossal kevesebb lesz a településen, aki - kötelezően a betegei számára - reggel 8.00-16.00-ig a városban kell tartózkodnia esetleges sörgős ellátások végett. (Most arra nem térek ki, hogy Katona doktornak vannak másféle kötelezettségei és munkája más helyeken, mert ezekkel neki magának kell számolnia, és ami nem teljesíthető azt felmondania. De akkor lehet, hogy ő sem jár jobban.) De így egy ténylegesen működő körzet megszűnik, és egy orvossal kevesebb lesz a városban. Ha viszont egy új szakembert lehetne megnyerni, nem is feltétlenül vállalkozásban (mert látjuk az nem takarékosabb) akkor három orvos, három felnőtt körzetben dolgozna. Katona Ernőnek van elég betege (kártyája) ahhoz, hogy a jelenlegi praxisában is jól működjön. (És a helyettesítések is gördülékenyebben megoldhatók lennének egymás között.)
      No éppen ez az egyik baj. Ha ő pályázik és az önkormányzat mellett dönt, akkor ezt a magánpraxist meg kell szüntetnie. Hogy egészen pontos legyek, a feladatot úgy vállalja, hogy a jelenlegi betegeit áthozza az új feladathoz - hiszen a cég pályázik - a régi rendelő megszűnik. A betegszám a városi rendelőben megkétszereződik. Ez több gonddal is jár. Betegnek és orvosnak egyaránt. 
     A betegnek sokat kell várakoznia, és nehezebb ellátáshoz jutni, rövidebb idő jut egy paciensre. Az orvosnak azért, mert az így összeálló kártyaszámot már nem szereti az OEP. Nem tiltja ugyan, de a finanszírozás rendszere olyan, hogy tulajdonképpen kb. 1500 beteglétszám felett nemigen érdemes működni, mert nem fizetik megfelelően. Még nagyobb létszámnál meg egyáltalán. Ez esetben tehát Katona doktornak el kell küldenie eddigi betegeiből. No a városban lakókat (és bánkiakat) nem küldheti el, azokat köteles a városi rendelő ellátni. Akik viszont nem ittlakó magánbetegei voltak, kereshetnek új orvost. Ami a személyes kötődésen túl - meg az esetleges jogos felháborodást követően - azt is jelenti, hogy tovább csökken Rétság körzetközponti szerepe. Több száz eddig ide járó ellátott más orvost lesz kénytelen választani, és egyéb vásárlásait is akkor más helyen intézi, ha már nem kell Rétságra jönnie. Nem kell ezt részlezetni, de ezzel is jár, ha megszűnik a magánrendelés. 
     De az is figyelmet érdemel, hogy a vállalkozó orvos a körzetében magánbetegeket is fogad, és valamennyit megtart. Ez vállalkozásban teljesen normális. Csak az nem az, hogy ennek költségét az önkormányzaton akarja megspórolni. Merthogy ezen betegek ellátására eddig is fűtött, világított, fizetett aszisztenst, és egyéb költségeket. Most meg nem akar.

Mit szól ehhez a megoldáshoz Bánk?
      Megkérdezték egyáltalán? Ha megkérdezték volna, itt kellene lenni az anyagban az írásos állásfoglalásan a testülettől. Miért kellene megkérdezni? Hát csak azért, mert a II-es körnek ott is rendelést kell biztosítania. Az a körzet része. Azon túl pedig a rendelő tulajdonosai, ahol a rendelés folyik. Ha az ellátás privatizálásra kerül ebben egyértelműen nyilatkozniuk kell, mint azt régebben Tolmács tette, vagy Bánk a gyermekorvosi rendelő esetében. És arról is, hogy az erre a létszámra eső rendelésből mennyi anyagi támogatást vállalnak, ha már vállal mondjuk Rétság. Mert az már több lenne mint hajmeresztés a kopasznak, hogy a bánki rendelő fűtését, világítását és egyéb rezsijét, az általános költségeket létszámarányosan Rétság vállalja át? Vagy erről egyáltalán hogyan gondolkodnak? No ehhez kell Bánk véleménye és pecsétje is. Nélkülül nem lehet érvényes határozatot hozni.
     Az ő ellátásukról is szó van. Különösen a fentiek tükrében felmerülhet, hogy a helyi körzet létszámának megőrzése miatt valahogy megszabadulni Bánktól, mint ellátási területtől. Ez nem az én kitalációm, és légbőlkapott felvetés, hiszen felelős (akkori) PÜT bizottság elnökétől is elhangzott más ilyen "ötlet", és a bánki jegyzőkönyveket tanulmányozva ott is megjelent ez az igény hogy menjenek a ... No hova? Ez a kérdés? Nincs nekik hova menni. Ha viszont itt egy túlterhelt körzet működik, ahol a sok beteg miatt a létszám leépítésében érdekeltek - OEP előírás szerint is - akkor ez nagyon is érinti Bánk önkormányzatát. Az igaz, hogy a jelenlegi szűkített rendelési időnél valószínűleg újra nő az elérhetőség ottani ideje. Bár ki tudja? No ezért nem csak illemből, hanem más okoknál fogva is kötelező lenne ide bemellékelni Bánk véleményét, beépíteni kikötéseiket, és erősen mérlegelni is javaslataikat. Nem lehetne éppen ezen a területen újabb feszültségfrontot nyitni egy szomszéd településsel, akivel együttműködésre vagyunk ítéltetve.

Mi kerül és mennyibe?
      Érdekes a pénzügyi igény kimutatása is. Mik és miért is kerültek bele. Az is csak így pársoros megemlítés szintjén, mindenféle konkrét ok és indok részletezése nélkül. Mert ha jobban megnézzük néhány tétel eleve csak a "pénzkivitel" célját szolgálja.
      Az szerepel, hogy előző évben milyen összgekkel támogatta az önkormányzat a rendelőt. Igen az önkormányzat jobban költött rá, mint a vállalkozó orvos. Korszerűbb feltételeket teremtett. Mindent egybevetve mintegy 1 milliós fejlesztést hajtott végre a számítógépes rendszeren, ami most a legkorszerűbb a városban és Bánkon. No ez éppen azt szolgálja, hogy 2010-ben, meg még 1-2 évig ne kelljen erre a tételre költeni. Akkor miért szerepel ez lényeges elemként? A vállalkozó orvos akkor sem szólhatna egy szót sem, ha leamortizálódott számítógépeket kapna, és saját - OEP-től kapott - pénzéből kellene felújítani. Itt nem ez van. Korszerű gépeket kapott a körzet, amit nem kell évekig fejleszteni. És még garancia is van rá!
      Költségként jelentkezik a rendszer egységesítése. Mit a jófenét takar ez? Ugyanis a II-es körben nem kell semmilyen egységesítés. Elárulom: Ez azt takarja, hogy Katoda Dr. magámbetegeit át fogja hozni ebbe a körzetbe. Egyedi esetben ennek az a módja, hogy egy jelentkező adatait beírja a számítógépbe, mint bármelyik orvos, akihez jön egy új beteg. Csak itt 1000-nét többet hozna át. Mindenkit akit lehet. A gond csak az, hogy nem egyforma számítógépes rendszeren dolgoznak. Az önkormányzat korszerűt, és a legtöbb orvosi rendelővel kompatibilis programot vezetett be, amelyben egy pendrive-on át lehet hozni egy pillanat alatt akár 1000 beteget. Katona Dr. magánrendelőjébe nem ezt vezette be. Olcsóbbat, egyszerűbbet. Ez az ő dolga. De emmiatt nem kompatibilis a rendszer. Külön kellene rá költeni, hogy átkerüljenek? Mire is hát? Nem arra, hogy a II-es kör rendesen működjön, hanem az eddigi magánbetegeket ide áthozni. Hát erre alapból azt kell mondani, hogy fizesse az orvos, akinek érdeke. Az önkormányzatnak nem.


Miért sajnálnánk a pénzt?
      Felvetődhet a demagógia, hogy miért sajnálnánk a pénzt az orvostól, hiszen az egészségünkről van szó. Nem sajnáljuk - én legalábbis nem - csak nincs és kész! Meg akkor ne sajnáljuk az iskolától, a művelődéstől, az utaktól, parkoktól, a sporttól, és a többitől, mert az is a helybeliekért van.
      De akkor miért kell itt fűtést, takarítást és egyebet átvállalni? Nem kell! Ez egy rossz szokás, és amelyik önkrományzatnál lehet, ott az orvosok kikényszerítik.
      A helyzet az, hogy a rendelőnek - fűtéssel, takarítással, terembérrel, eszközbeszerzéssel és egyéb szakmai és nem szakmai költséggel együtt - működnie kell tudni abból a támogatásból, amit az OEP ehhez a feladathoz ad. Az kártyaszámfüggő. Ez nem kevés pénz. Eleve úgy van kidolgozva, hogy abból lehet működtetni egy rendelőt. No persze takarékosan, beosztással. Ugyanúgy, mint ahogyan Katona Ernő jelenlegi magánrendelése is működik, és biztosak lehetünk benne, nem ráfizetéssel! Éppen itt a példa. Ha ott ki lehet hozni a központi támogatásból, akkor itt több kártyával miért ne lehetne? De lehet!
      Azok a kistelepülsek vannak bajban, ahol 6-800 kártya van egy körzetben, mert ott valóban nehéz kijönni a központi támogatásból. De ahol 1000 felett van, ott bizony ki lehet jönni. Sőt ugye mint írtuk fordítva van. Annyira ki lehet belőle jönni, hogy még korlátozzák is a felső határt. Annyit már nem adnak, ami 2000 betegnél juthatna.
      Tehát egyértelmű, hogy ezt a pénzt nem az önkormányzattól kell kérni, hanem az OEP adja! Adja bizony, nem is keveset. Ha bármi felmerülne, hogy a kötelező önkormányzati egészségügyi ellátást nem lehet finanszírozni, akkor azt csakis részletes elemzés, korrekt költségvetés, és megfelő tapasztalat alapján lehetne felvetni, hogy hozzá kell-e tenni. Itt nem kellett eddig se a gyerekhez, se az I-es körhöz. (Valamennyit az épület ingyenes bérletével, a fűtés átvállalásával így is átvállalt a város, így több jut a vállalkozó orvosoknak. Ezt bizonyára itt is így történne, de ez sem elég.)

Milyen egy korrekt költségvetés?
      Elsősorban olyan, ami a bevételekkel is számol nem csak a kiadásokkal! (No ná!) Mert bizony pontosan kell látni, hogy az OEP támogatáson kívül egy orvosi körzetnek más bevéte is van. Egy vállakozás esetében pedig természetes, hogy az éves mérlegben ezt is fel kell tüntetni, nem csak a kiadásokat emlegetni és a várostól kérni. Az OEP támogatásn kívül - ami azért jegyezzük meg sokmillió forint évente - van más bevételi forrás is. És ezeket egyben kell látni. No a receptdíj az megszűnk, az nincs. De munakegészségügy, vadász és autóvezetői vizsga az van, ami nem kevés bevételt jelent egy körzetnek. Nem az orvosnak, hanem a vállalkozásnak, a körzetnek! Ha pedig ez van ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni, és kifizettetni az önkormányzattal azt is ami máshonnan ténylegesen jó színten bejön.

Magánvéleményem és hozzáállásom
      Hogy mindenki előtt tiszta legyen, itt is szükséges leírni. Én D. Katona Ernőt jó orvosnak tartom. Kiváló diagnoszta, készséges a betegekkel, nyomon igyekszik követni a gyógyulásukat. (Az pedig hogy a közéletben hogyan szerepel, itt nem lehet téma.) Pontsoan tudom, mert a kártyám - és a családból mindenkié - nála van. Ő a háziorvosom! Többször kezelt, hálás és elégedett vagyok. Még azt is mondhatnám, hogy elfogult vagyok vele, mellette. Ez igaz. Mert ha nem lettem volna, egy ilyen pályázatról talán még jobban lehúznám a vizes lepedőt. 
     De azt nyomatékosan ki kell hangsúlyozni, hogy az ilyen személyes vonatkozások nem eshetnek latba a város ellátásának jövéjéről való elmélkedésnél. Mint ahogyan egy képviselő sem személyes ügyből, a képviselőtársa érdekében és pénzének növeléséről dönthet, hanem szigorúan a tiszta tények és a törvényesség mentén. Hogy aztán majd a döntés után megisznak egy kólát, az magánügy. Meg az is, hogy én továbbra is betege leszek, amiben tudom segítem, és nem tennék ellene semmit! Remélem sikerült nyilvánvalóvá tenni, amit a kommentárban - többek véleményéből magam összeállítva - itt leírtam, az nem személyes rosszindulat. Ellenkezőleg! Akár a vállalkozó orvos figyelmének a felhívása is lehet a felelős pályázáshoz, a körülmények jobb megismeréséhez.

Mit lehet és mit lehetett volna?
     Ez mindjárt két kérdés. Könnyen lehet, hogy nem lesz elegendő szavazat az elfogadáshoz. Ez is a rendkívüliséggel jár, ha egyes képviselők nem érnek rá. És akkor mi van? Csak a szokásos nagy semmi. Érdekes, hogy a határozati javaslatok között nincs olyan ami elfogadható. Olyan pl. hogy elfogadja a pályázatot - ha a hiánypótlás megtörténik -, de a külön pénzigényt nem vállalja. A meghirdetés ugyanis így szólt. Külön igényeket, zsarolásokat nem köteles a testület felvállani, de hogy ez az alapeset nem is szerepel döntési alternatívaként ez már eleve furcsa. Olyan sem, hogy azt a mértékű támogatást biztosítja, amit a másik két vállalkozó orvosnak.
     Aztán arra sincs alternatíva, ha a másodikat választja, és érvénytelennek nyilvánítják a pályázatot. Mi a következő lépés? Erre sincs semmi. Majd egy következő ülésen újra zsibbadnak, hogy mit is lehetne tenni, és húzzák az időt, meg előkészítetlenül paszírozzák amit szoktak? No ez meglehet.
     Eleve nem kellett volna kivenni az intézményvezető főorvos kezéből ezt a kérdést. Biztos vagyok benne, ha nem a testület amatőrködik itt a vállakozásba adással, akkor az intézményvezető főorvos megnyugtatóan rendezi ezt az ügyet. Hirdet pályázatot közalkalmazotti formában, választ orvost, és meg is bízza. Működne a körzet tovább. Az OEP támogatáshoz képest némi ráfizetéssel, de nem annyival, ahogy itt az igény megjelenik. (Ne felejtsük el, hogy a vállalkozó orvosok több címen kapnak támogatást, mint az önkormányzatiak. Tahát azt is megkapják, amit az önkormányzat nem!)  Egyszerűen ezt a lehetőséget kivették a kezéből. Pedig azt lehetett volna, hogy ő meghirdeti és beállítja az orvost, és utána lehet tárgyalni az önkormányzati vagy vállalkozói ellátásról. Csak akkor a testület nem dumálhat be hülyeségeket, megalapozatlanságokat. Ennek "áldásos eredményét" máskor is tapasztaltuk.
     Érdekes, most sem alternatíva ez a megoldás. Látható a testület csapdahelyzetben van. Az eredmény minden valószínűség szerint patt. De valós megoldáson nem törik a fejüket.
     Pedig ha pl. önkormányzati közalkalmazott orvosként hirdetik a kört, akkor - más feltételek megléte esetén, de valószínűleg igen - Dr. Katona Ernő is pályázhatott volna, és még a magán körzetét is meg tudta volna tartani. Jogilag! Mert az egy más kérdés, hogy idővel és energiával hogyan bírja. Legfeljebb lemondja a balassagyarmati, vagy a diósjenői munkáit, de ez az ő magánügye. Jogilag lehetséges. Nem ez lett volna a legjobb megoldás? (Nekem mindenesetre szimpatikus, magam támogatnám ha én szavaznék!) Legalábbis addig ameddig a járóbeteges belépésével véglegesebb megoldás nem rajzolódik ki. Szerintem ez még most is mérlegelhető. No nem ebben az anyagban, hanem a következő pályázathirdetéskor.
     Ha meg új pályázat lenne, és ragaszkodnak a vállalkozáshoz, akkor bizony kötelező lenne odaírni, hogy a jelenkező részére az önkormányzat az OEP támogatás mellett - mondjuk 1,5, vagy 2 millió költségtérítést biztosít, vagy mennyit. Ha most is így jelenik meg a pályázat, biztosan lehetett volna más jelentkező is. Vagy itt sincs egyenlőség? A helyi pályázó kap pénzt a többi nem kapna? No ezért is törvénysértő a pályázati hirdetményben nem szereplő plusz jutattás. Van ugyanis arra egy rovat - jobb oldalon a pályázati hirdetményben - ahol ezeket fel lehet tüntetni. Ha ezen túl kap valamit a kinevezett vagy megbízott jelölt, bárki megtámadhatja az eljárást. Az meg kinek jó?

Baromság a határozati javaslat másért is
      Miért? Hát több dologért. Legfőképpen azért, hogy az önkormányzat kössön szerződést az OEP-pel. Hát ilyen nincs. Az OEP nem köt megállapodást azt önkormányzattal. (Most van szerződése!) Erre kár is megbízni a polgármestert, mert nem tudja végrehajtani. Más meg nem szerepel, tehát mást nem köthet.
      AZ OEP a kiválasztott háziorvossal köt szerződést, ha minden szükséges papírt - amit ide nem csatolt - benyújt. Megvizsgálják az igényt, és ha minden rendben vele kötnek szerződést a körzetre. Az önkormányzat ezt megelőzően az orvossal a feladatátvállalásra. Ezt az OEP szerződés előtt. Ez az eljárásrend. 
      Az orvossal köthet szerződést az önkormányzat, és nem a polgármester! Az a jogkör ugyanis nem ruházható át! Nem bizony. Az aláírás igen, ha a testület látja a tételes, minden részletre kiterjedő szerződést azt elfogadja - úgy ahogy, módosítva, pontosítva - azt a polgármester írja alá. Addig, ameddig a szerződés tervezete nincs a testület előtt, arról nem is tud szavazni. Nincs miről tárgyalni. A polgármesternek tehát nincs mit aláírni. Látatlan bianco meghatározás meg nem lehet jogszerű, de eredményeit eddig is tapasztaltuk. 
      Aki felelősen előterjeszt ezeket sem tudja? Azt sem, hogy hogyan működik ez a vállalkozásos orvosi körzet? Akkor mi a jó fenének dumálnak bele? Vagy legelább miért nem kérdezik meg aki ért hozzá? Pl. Szájbely doktort. Ő két ilyen vállakozásba adást is menedzselt. Nem volt könnyű, de hibátlanul megoldotta. Hát tőle nem lehet kérdezni, azt értem. De hájogkovács módjára intézkedni, össze vissza beszélni, valós döntési helyzet nélkül törvénytelenül szavazni, ... azt lehet?

www.retsag.net
©Copyright
E-mail
Webmester
<vissza
^fel-