Cegléd József
MI, lédig-utasok
A Tsz-eket nagy nehezen összehordták
/tudjuk/, nekibuzdultak /tudjuk/, kínlódva sikereket is elértek /tudjuk/,
itt-ott világszínvonal is létrejött /nem nagyon akarjuk tudni/, melléküzemágakat
soroltak magukhoz /tudjuk/, aztán "kilofaló" rendeletek jöttek, visszafogyott
az egész, majd jött a nagy BUMM!, és sínre tették őket, pontosan a C vágányra..
Az egész tábor takarosan összedőlt. Nagyon tudjuk.
Az ipari
üzemeket újra életre keltették, nem kevés emberi tragédia árán, aztán nekibuzdultak,
hogy új élet sarjadjon a sziken. Mondjuk Dunapentele, Ózd, Százhalombatta,
Salgótarján, stb… Tudjuk. Itt-ott világszínvonal is megcsillant, de jöttek
a "kilófaló" rendeletek…stb. Tudjuk. Aztán beütött a nagy BUMM,…stb.
A boltokat,
mozikat, stb., magánkézből áttették a Nagy Közös többes szám elsőbe, aztán
nekibuzdultak, sikerek, itt-ott, visszafogyás, Goren-je, BUMM,… stb.
Lajka után
Gagarin is repült, felépült néhány Csernobil és elsüllyedt néhány atom-tengeralattjáró.
Lenin élt, él és élni fog, miközben Brezsnyev meghalt, meg Csernyenkó is,
és Kutyafülű Aladár, Mao még viháncolt egy kicsit, Hó apó meg harcolt,
mint Castro, csak másképpen.
Mi meg?
Előbb bolondoskodtunk "Nekimentünk a falnak", megsi-mogatták a buksinkat,
aztán kavartunk egy l956 nevű fogalmat, amely-ben a hűbériség visszaállításától,
a szocializmus félfordulatán át, a sza-badelvű piacgazdaságig minden volt,
hogy legyen minek örülni és ve-szekedni l990 után. Pedig… Valahogyan, de
éltünk. Úgy éltünk, hogy nagyobb területen vetettünk búzát, de kevesebbet
jelentettünk be, mert így a hektárra eső terméshozam versenykategóriájában,
esetleg dobogó-sak lehettünk. Mintha az ellenőrzés is le lett volna vajazva.
A háztáji földre áttévedt a közös traktor, persze szerszámostul. Az elnök
is így csinálja! Egy-egy. Ha lett egy Zsigulid, a gépműhely gőzborotvája
ala-posabban takarította meg, mint az asszony vasárnap délután, s ha már
ott volt, hát egy kis zsírzás, a bal első csapágyra, stb…
Mondjuk
egy házgyári munkás biztos csináltatott "odabenn" egy betonvasból készült
virágtartót. "Az asszony szereti a virágokat." Persze szigorúan csak hulladékanyagból/mármost,
ha egy hatméteres szálból levágnak egy métert, az csak nézőpont kérdése,
hogy melyik tetszik hulladéknak./ A szerszámraktárban a MÉH telepről lopott,
elkért kombifogót gond nélkül újra cserélték, nagyobb vagy sorozatos tételnél
már a fél lityi házipálinka dukált. Mindig egy-egy volt az állás, úgy éreztük
minden le van vajazva s tulajdonképpen ez az élet rendje.
Valahogy
mi mind jól jártunk, pláne, ha Volánbusszal jártunk! /"Józsi! Meg akarsz
dögleni? Gyere a Volánhoz!" - drága Hofi Géza. Abban a szezonban amikor
vonat és busz találkozása mindig a vasúti átjáróban történt./ Mert abban
a korban 30 km-es körzetben busszal utazgatni önmagában véve is nyereség
volt. A sofőr nem adott jegyet, az utas meg a jegy felét fizette. Egy-egy.
Így jártunk, s mi mind jól jár-tunk - gondoltuk sokáig. Ám jött a nagy
BUMM! A robbanás okozta lökéshullámok -a fizika törvénye szerint- nemcsak
a sok szemetet so-dorta szét és össze újra, hanem a pöcéből a szar is följött!
Márpedig azt el kell takarítani, különben mit szól Európa!? Na! Abban az
időben sokaknak legfőbb gondjuk a pártalakítás volt, másoknak az előszobatü-kör
mögé suvasztott keresztlevél előbányászása, s voltak még páran akik a padlásdeszka
alól kibányászott árpádsávot vakszolta újra, így nem csoda, hogy a takarításra
csak a fauna fele volt csak elérhető, s ezek voltunk MI. /Posztmodern történészek
szerint Árpádék nem azért voltak heten, mert ez volt a szerencseszámuk
a Kenon, hanem mert hétféleképpen gondolkodtak.de csapatszellemben./ Ennek
analógiájára a MI három részre szakadt, MIvel, hogy az M testesebb, mint
az I; így lettek a Megmaradtak abban az agymenésben amibe beleszülettek
és az Inkább újra kell gombolni a kabátot jellegű emberek. Ez a kettő-aránylik-az-egyhez
jellegű felállás komoly tudósokat próbára tevő rej-telem; miként képesek
mégis állandó keveredés mellett, viszonylag békésen, taglózásmentesen élni!?
Itt nem mondhatjuk, hogy egy-egy, itt csak azt lehet mondani, hogy kettő-egy.
E kérdés lélektanát picit félre-tolva nézzük előbb az archetípusokat.
M: megmaradtak
abban az agymenetben, amibe beleszülettek. Ők ma is komolyan azt gondolják,
hogy az akkori egy-egy az teljesen a fair play szabályai szerint volt.
Ahol /kicsit/ mindenki sáros volt, ott még a Szűz Mária sem lehetett szeplőtelen,
meg egyébként is, ezt csak a papok mondták, nekik meg az volt a dolguk.
Az alaphelyzethez térve: a Volán volt, van és lesz - ez faktum. Mivel nekem
kevés a fizetésem, ezért, ha nem adok jegyet és csak a felét kérem a viteldíjnak,
így segítek a csóró-kon és én is jól járok. Ha jobban belegondol az ember:
ez egy összetet-tebb agymenet, mint a közlekedési szabályok elvárható betartása
és az utasok megfelelő be is és kiszállításának a biztosítása. Ez /a hétköznapi
agy szerint/ rafinéria, ám /egy magasabb összefüggésben/ nembeli tevé-kenység,
azaz a humanizmus legtisztább formája.
I: inkább
újra kell gombolni a kabátot. Nos, ez egy kicsiny, ám problémás csoport.
Azért problémás, mert zömük utas és létük önmagá-ban véve is irritálóan
hat az emmesekre, hiszen olyan vékonyak, töréke-nyek, nyivákolósak, meg
nem lehet beléjük akaszkodni-kapaszkodni, ők csak vannak, mint az útszéli
jegenyék és hát… hát a tetejében az ég felé néznek és gondolkodnak. Olyan
hülye ábrázatuk tud lenni, mintha min-dig azon huncutkodnának, hogy most
bepisiljek vagy ne! Márpedig buszon…! Na ne! Szóval ezeknek egyre gyakrabban
jut eszükbe, hogy az az egy-egy simán egy kettő-nullás vereség volt, mert
mind a két ta-lálat öngól volt. Ahhoz képest, hogy a nagy abcben csak egy
nagytalpú-nagyfejű vékony I betű, mintha az összes virágállvány a fejüket
nyomná és oldalukon valamennyi kocsikenőcs undorító nyálkája folyna le.
Nemcsak hogy szégyellik magukat, de valami érthetetlen bűntudatuk is van,
amiről pontosan tudják, hogy ezt nem nekik kellene érezni, de mé-gis érzik
s ez tovább emészti amúgy is karcsú testüket.
Koppány
közben föltámadt s munkaviszonyt létesített a Volánnál. Mi mással lenne
magyarázható, hogy a jegy nélküli utazás viteldíja a nagy BUMM-ot követő
két-három esztendőre hetvenöt százalékra emelkedett? E növekmény egyenesen
arányos a humanizmusba csoma-golt önzéssel s mint minden hatás visszahatással
jár /pláne, ha a muskolat körte mennyisége megcsappan - vigyázni kell a
maradékra!/, így a Volán minőség egyenes kaszával kószált a járatok között.
Ki közel volt: elérte. Mert "minima calcula" olyat nem tart fenn az ember,
ami-nek értelme nincsen! Egy-egy, gondolta a producer, de a buszsofőrök
projektje maradt, s olykor nem átallottak valamilyen színű szalagot is
kötni a járművek antennájára, szolidaritásukat bizonyítandó. A sztrádá-nak
alig nevezhető sötét szalagon a szembejövő járatok vezetői egyez-ményes,
mondhatni "általános egyenértékes" kézmozdulata maradt: van a vonalon ellenőr
vagy nincs. "Jönnek a hírek "
Emmék járatcsökkentő
technikája odáig fejlődött, hogy az Inkább új-ra gombolom a kabátot jellegű
világ megalázottan várta, mikor lesz a mostani l965-ös állapotból l984
/no nem egészen Orwell!, de valami legalább / /"Legalább mozogjon! Gyerekek!
Vagy valami! Legalább úgy tűnjön!"/ Bár l965-ben még volt mallér, bémallér,
a csákó később jött be. Most se egy forintos, se két forintos, se öt forintos
- Koppány kivonta a forgalomból /kivált téliesített átmeneti kabátban felszállókkal
és diákutazókkal szemben/.
MI mindannyian
számos menetjegyet ismerünk a Volán működteté-sében, amit többnyire a javítóműhelyek
barkácsoló hajlamú alkotói által készített szekrénykék felett, a pilótaülés
mögötti plexifalra ragasztva látunk, dizájnosabb viszonylatban egy lepukkant
poroltó és egy kol-bászfüstölő rúdra emlékeztető seprő társaságában. Egy
típus hiányzik: az állójegy, pedig igény lenne rá.
Micsoda skandalum lenne fsz.3.sor
12.szék áron állójegyet adni a Nemzetiben egy Hamlethez!"Lenni vagy nem
lenni: az itt a kérdés. Akkor nemesb-e a lélek, ha tűri balsorsa minden
nyűgét s nyilait; vagy ha…" E lételméleti kérdés a Volán vonatkozásában
korántsem haszon-talan! /"Józsi! Meg akarsz dögleni?! Gyere a Volánhoz!
Vár a MÁV!"/
Tekintve,
hogy számos vonalon csökkentették a járatok számát, ám még sok visszafogott
fűtésű buszjárat működik /lehetőség szerint a leg-kevésbé sem kompatibilis
módon csatlakozó társaikhoz/, valamint a valóban nagy forgalmat lebonyolító,
fővárosba nyomakodókat is kar-csúsították, így már eléggé behatároltak
a szűkítési lehetőségek, elte-kintve most a Drákonitól. MI /nem kevésbé
a fentiekből adódóan/ ren-delkezünk még annyi civil kurázsival, hogy écákat
adjunk a fáradt me-nedzsmentnek.
1. MI úgy
gondoljuk, hogy a buszokban az ülések léte diszkriminatív. /Milyen alapon
üldögél a kisebbség?/ Ezek kiszerelésével többszörös eredményt érnénk el:
a, több álló utas befogadására lenne alkalmatos a jármű; b, a kiszerelt
ülések az amúgy szolgálati autóval rendelkező Vo-lán vezetők csemetéinek
a crossautóiban biztonságosabbak lennének, c, megfelelő számú járat csökkentésével
nő az álló utasok egy buszra eső hányada, így egy hirtelen fékezés sem
jár azzal a veszéllyel, hogy a közönség netán eldől. MI úgy gondoljuk e
projekt topmondata lehetne: "Állunk rendelkezésre!"
2. MI már
hozzászoktunk kis falunk ABC-jében az ajtóra tett papir-kához: kristálycukor
lédig kiszerelésben l58 Ft. Amúgy l62. Ez magya-rul azt jelenti, ha valaki
ömlesztett formában, pl. 25 kg-os zsákban vesz valamit az olcsóbban jön
ki. Ezt átfordítva a Volánra: az utasokat rá kell szoktatni, hogy tömbösödjenek.
Például: van egy járat, ami mondjuk Salgótarján-Endrefalva-Szécsény- Balassagyarmat-
Rétság-Vác-Budapest vonalon közlekedik. Értelemszerűen Salgótarjánban tömbösen
az első szektorban vannak a Budapestre igyekvők, aztán a Vácra igyekvők
és így tovább Ennek számos praktikus előnye mellett külön kiemelendő, hogy
az éppen a Közgazdaság Tudományegyetemről kimaradt sofőrnek nem kell összevissza
/a felszállók sorrendjében/ kerregtetni, vagy beütni az amúgy teljesen
vagy félig analfabéta, /akarjuk mondani/ automata gépbe az útirányt, csak
egyszer, tömbönként.
Miután MI
maradtunk aMIk voltunk, így kevés az esélye annak, hogy további spórolási
elgondolásainkat komolyan vennék, mert akkor tán még megérnénk azt is,
hogy a buszsofőröknek nemcsak diesel üze-mű magánautójuk lenne, hanem esetleg
benzines is. Meg aztán a szer-kezet /minden diákot utáló pedagógus, minden
beteget utáló háziorvos, minden utast utáló buszsofőr, etc, etc./, amit
modernizálni, netán huma-nizálni kellene, előbb-utóbb a falhoz ér, ahonnan
nincs tovább, illetve ahol már csak a nem-lét semmije van, a titokzatos
folt, létünk halovány lenyomata. |