Rekviem a vasútért
2018.07.15. |

|
|
-
Noha nyáridő
van, gondolná az Olvasó, hogy az uborkának a szezonja nem hoz sok érdekességet
e kistérségi hírportál számára. Való igaz, a városban kevés esemény történik
napjainkban. De ahogyan a klasszikus mondás tartja "A téma az utcán hever".
Ezennel a sínen van. Többek jelzése alapján jártunk utána milyen képet
mutat Rétságon a megszűnt vasútvonal, az állomás.
2007-ben
született
döntés több vasúti mellékvonal megszüntetéséről. (A kommunikáció
ugyan csak szüneteltetésről szólt, no de az elmúlt évtized azért már szünetnek
bőven sok.) Az akkori döntés költségmegtakarítással indokolta a vonalak
bezárását, de mint az a pár évre rá szakemberek
kimutatták megtakarítás nem volt. Minket közvetlenül a Diósjenő-Romhány
vonal megszüntetése érdekelt. Annak idején külön cikkben
el is búcsúztattukaz utolsó vonatokat. Itt kell megjegyezni, hogy
a járat nem csak Diósjenő és Romhány között közlekedett, hanem hétvégeken
a Nyugati pályaudvarról volt közvetlen járat Romhányig, érintve a fontos
üdülőövezeteket, turisztikai célpontokat. (Pl.: Verőce, Szokolya, Nógrád,
Diósjenő, Bánk.) Ezen járatoknak mindig volt forgalma, sőt olykor még különvonatot
is beállítottak egy-egy nagyobb rendezvény alkalmával.
Sajnos a
szüneteltetés túl hosszúra sikeredett. Olyannyira, hogy már remény sincs
arra, hogy a vonalon százmilliós ráfordítás nélkül akár egyetlen vonatkocsi
is végighaladhasson. Több helyen járhatatlan a sín. Csak egyetlen példa
a 2-es főúti kereszteződés, ahol fénysorompó szorgosan mutatja a szabad
utat. A sínt meg "benőtte a beton". Még egy kézihajtány
is kisiklana, nemhogy egy vonatkocsi. Jó kérdés, hogy nem lenne célszerűbb
a fénysorompó fenntartási költségei helyett egy "vasúti
átjáró jelzőőrrel" táblát elhelyezni, ha netalán erre tévedne az
Európa-Expressz, csak lenne egy bakter aki leállítaná a forgalmat. Így
csak értelmetlen jelzés, és felesleges költség. Bár költséget más is igényelne
amire pedig nem látszik szándék. (Később kitérünk rá.)
Az alsó
képekből az első négy 2006-2007-ben készült. Látható, hogy viszonylag rendezett
körülmények uralkodtak a vasútállomás környékén, noha az utolsó években
már váróterem és pénztár sem működött itt, sem forgalmi szolgálat.
Mit lát aki manapság arra vetődik?
Az egész
környék elindult az enyészet útján. Még a Google fényképező autója 2011-es
felvételén is rendezett körülményeket látunk, tiszta sínekkel, gaz nélküli
nagybetonnal. (A Vasutasház utcán végig
fotózott) Itt még látható a raktárépület, fényesen kivillannak
a sínek, viszonylag rendezett nyugalmat áraszt a táj. Az állomásépület
mellett virágos kert, látszik a Rétság felirat a házon, a várótermi ajtó
megközelítéséhez sem kellett bozótvágó.
Napjaink
képei kész katasztrófáról árulkodnak. Komikus is lehetne ahogy a zöld fű
- és gaz, meg pollenszóró növények - birtokba vették a vasúti közlekedés
pályáját és környékét. Csak sajnos nem olyan humoros a dolog. Nem csak
a látvány, hanem a veszélyes növények miatt sem. És bizony végig a 15 km-es
pályán ez tapasztalható akárhol is vetnénk pillantást az egykori nyomvonalra.
Aztán egy
rendőrségi
hírben olvashattuk, hogy fémtolvajok eltulajdonítottak fémlemezeket
a melléképületről, de a rend őrei rövid időn belül elfogták őket. Nagyon
helyes! Az ellopott fémet visszaadták a tulajdonosnak, a MÁV-nak. Kérdezné
sok ember: "No de minek". Mert az a MÁV tulajdona, visszajár. Csakhogy
- ki tudja hogyan és miért - a tetőlemezektől megfosztott épület egyszercsak
lángra kapott és szénné égett. Az épületben áram már nem volt, öngyulladás
kizárva. A maradványok szomorú mementóként kiáltanak valami intézkedés
iránt. Igaz, a tulajdonos a "legszükségesebb intézkedéseket" megtette.
Fehér-piros sávos műanyagszalaggal körbehatárolta a romhalmazt. No ehhez
csak gratulálni lehet. Leleményes felelősség-elhárítás, mondhatom. De a
városképet rontó "műtárgy" hónapok múltán is ott árválkodik, mint ha nem
lenne gazdája. És balesetveszélyt is jelenthet a talajon fekvő szalagot
nem tisztelő kalandvágyó ifjúságnak.
Mint a gazdátlan
parlag úgy áll a gazzal benőtt állomás és a sínpálya a város közepén (Körülötte
fontos intézmények, üzemek. Ha pedig a várost az Ipari
parkig értelmezzük, akkor valóban közép. De tény, forgalmas, és
jól látható a hely.) A riport készítése során többen megállítottak, beszélgettek.
Mit lehetne tenni, miért van így? Egyik megszólaló azt mondta "nehogy már
ezért is a polgármestert tegyem felelőssé!" Hanem kit, kérdezem én? Mert
tény, hogy van gazdája a területnek és a még álló építményeknek. A Magyar
Állam, és kezelője a MÁV. Bizony a vagyon - a föld, az ingatlan - felelősséggel
is jár. Ha nem üzemel a közlekedés, ilyen állapotokat
akkor sem lehet megengedni. És igen! A polgármester tehetné szóvá,
írhatna feljegyzést - sőt feljelentést - a helyzet megoldására. Természetesen
szó sem lehet arról, hogy rétsági közpénzből ott takarítás legyen, de az
intézkedés egyértelmű kötelesség! Az is igaz, hogy ha egy magánszemély
területén akad parlagfű, ott megjelenik a hatóság, és - jogosan
- büntet. Itt meg mindent szabad? Az állami tulajdonos a saját törvényeire
is fittyet hány? Hát kéremszépen ez a helyzet. És nem látszik javulni.
Őszre még gazosabb lesz, tavaszra újult erővel zöldel majd ott is ahol
még ki-ki villan a sín rozsdásodó vasa.
Még szerencse,
hogy a vasút épületében laknak, van aki figyelemmel kísérheti a területet,
ha ez nem is dolga, és az "utcafront" elfogadhatóan rendezett.
Mit lehet tenni?
Nagy okosságokat
persze lehetne mondani, vagy legalábbis ábrándozni. Ha már a valóságban
megszűnt ez a szárnyvonal, volt aki felvetette, hogy a síneket felszedve
itt lehetne kerékpárutat, gyalogos "Börzsönyjáró" sétautat csinálni, hiszen
a nyomvonal kész, állami tulajdonban van.
Noha a pálya
jelen formájában valóban használhatatlan, de a kötelező fenntartási munkákat
elvégezve kiderülne, hogy mennyire épek még a sínek, mit kellene tenni
a gaztalanításon kívül, hogy egy vicinális, egy nosztalgia vonat döcögve-óvatosan
végigguruljon Diósjenőtől-Romhányig. Vagy éppen Váctól Romhányig. Az sem
elvetélt gondolat, hogy hétvégeken a Nyugatiból indulhatna nosztalgia járat
az üdülőövezeteket érintve Bánk, Romhány irányába. Milyen jó lett volna
a Bánkitó
Fesztiválra érkezőknek, vagy más
rendezvények 1000 főnél nagyobb látogatóinak. Eddig úgy tudtuk
lovas nemzet vagyunk, de a hírek azt mutatják, hogy vasutas nemzet is lettünk.
Igaz csak "kisvasutas". Az is igaz, hogy egyre több helyen nyílnak meg
és működnek keskenynyomtávú vonalak, építenek, hosszabbítanak sínpárokat.
Itt pedig csak ki kellene takarítani, végigjárni, és néha tényleg elindítani
egy "csühöst" vagy egy BZ-mot-ot. Akkor már a fénysorompó sem pillogna
napestig hiába több mint egy évtizede.
Csak két apró megjegyzés
A nagybeton
felé a veszélyhelyzetet elhárítandó tettek egy "behajtani tilos" táblát
azzal a kiegészítéssel, hogy Kivéve MÁV és a lakók. Nem tudom a kihelyezők
kire gondoltak konkrétan? Mert amint látjuk a MÁV nagyívben tesz arra,
mi történik a területén. Lakók meg a tábla után nincsenek. Hacsak az egykori
mázsaházban megbúvó madarak nem, de nekik nem akadály átrepülni. Ha a leégett
épület eltakarításra kerülne, ismét hasznosítani lehetne a betont. Mint
régen autóvezetés gyakorlásra, egyes rendezvényekre, vagy szükségparkolónak.
Mert a terület ugyan a MÁV-hoz tartozik, (bár kérdés mettől meddig), de
tény, hogy a térképeken és az utcanévjegyzékben mint Vasutasház utca szerepel
egészen a nagybeton belső végéig. Utca tehát, közforgalomra átadott magánterületként!
És bizony egy helyi rendeletben (12/2015.
indoklás 4. §-a) ez a hely van megadva a 3,5 tonnánál nagyobb
járművek várakozására, parkolására. Akkor meg hogy? Egyszerűen valaki odarak
egy táblát az utca közepére? Ezt is érdemes lenne átgondolni, rendezni.
Ha pedig
a MÁV-nak nem kell, adja át gondos gazdának, vagy értékesítse. No persze
nem aránytalan feltételek mellett nagyobb kötelezettséget róva a használóra,
mint amit ők foglalkoznak vele. Mert ilyenféle átadási kísérlet volt az
önkormányzatoknak, teljes üzemeltetési kötelezettség mellett még a megszűntetés
előtt. Ez persze nem megy. De hogy valami nagy-nagy
rendet kellene tenni ezen a területen is, az nem is lehet kérdés.
A régi képek
szép emlékeket őriznek, az újabbak pedig dokumentálják a leírtakat.
GiK -
-
-
Képek
2006-ból, amikor még járt a "vonat"
-
Képek (nagyjából azonos
helyról) 2018 júliusból:
|