Az asszony körbejár
...
 
| 2019.10.18. | 
  
 | 
 | 
 
 
-
 Az évad
első színházi előadásán - mint azt már megszokhattuk - pótszékes telt ház
fogadta a Pesti Művész Színház vendégjátékát. Egy könnyű francia darab
került színre.  Georges
Feydeau: "Az asszony körbe jár" című bohózatának tapsolhatott a közönség.
     
Ismert színészeket köszönthetett a publikum, hiszen sokan már más darabokban
is rivaldafénybe léptek Rétságon. (Például egy évvel ezelőtti "Egy
csók és más semmi" című darabban.) Kellemes meglepetésre voltak
olyan ismert színművészek is, akiket e színpadon most először köszönthetett
a közönség. Várkonyi
András, Cseke
Katinka)
      
A közönség joggal számíthatott egy kellemes laza szórakoztató estre, hiszen
a műfaji megjelölésnél nem is csak vígjáték, hanem határozottan bohózat
van megjelölve. Egyértelmű, hogy ez a színpadi forma kifejezetten a helyzetkomikumra
épít. De nem csak ezért volt ígéretes az előadás. Francia szerző műve ugyan
már több mint 100 éve született (1904-ben) de ma is aktuális. Nem csak
a szerző francia, hanem a karakterek temperamentuma, életfelfogása. A franciák
sokkal lazábban állnak a párkapcsolatokhoz, a sexualitáshoz, legalábbis
a legenda szerint. Legjobban egy szakállas viccel tudnám felidézni ezt
a jelenséget: "Megkérdezték egy angol, egy amerikai, egy német meg egy
francia nőtől: 'Mit tenne ön, ha hajótörést szenvedne, és egy olyan szigetre
vetődne, ahol egy tengerészezreden kívül más nem tartózkodik?' Az angol
nő némi gondolkodás után így válaszolt: – Én öngyilkos lennék. Az amerikai
nő: – Összejönnék az ezredparancsnokkal, az megvédene. A német: – A tengerészezred
minden bizonnyal egész nap gyakorlatozna, így nem érnének rá velem foglalkozni.
A francia nő meg azt mondta: – A kérdést értem, csak az nem értem mi itt
a probléma?" Ez a kis poén valóban jól szemlélteti azt a lazább felfogást
az emberi kapcsolatokról franciahonban ami megjelenik a történetben. Nem
csak az alapgondolat ilyen laza, hanem a - még ízlésesen - pajkos, olykor
pajzán beszólások is egyfajta szabadosságot tükröznek.
      
A darab konfliktusa manapság különösen aktuális, amikor sorra készülnek
a nem szándékos hang és videofelvételek. Nos itt is az történt, hogy az
egyik főszereplő bekapcsolva hagyta diktafonját (100 éve gramofont írt
a szerző.) miközben kiment a szobából, és közben a felesége a szeretőjével
váltott intim mondatokat. Ahogy az lenni szokott a hangfelvétel "nyilvánosságra
került" lejátszotta a férj. Nincs nagy probléma, elválunk házasodunk, új
szituációk keletkeznek ...
     
Ahogy az lenni szokott kisebb kavarodás után a végén mindenki egymásra
talált, mármint eredeti férjre, feleségre, sőt még egy apa a lányára is.
Boldogság, pezsgő, és hatalmas taps. Jogosan, mert a művészek kiválóan
formálták meg a szerepek bohózatos karaktereit.
      
Az előadás a művelődési központ 2019/20-as színházi évadának első darabja
volt - de mint ahogyan az lenni szokott - újabb 3 követi, amelyeket a Körúti
Színház társulata hoz el városunkba, a Fényes Szabolcs bérlet keretében.
Az első bemutatóra november 27-én kerül sor. A
Butaságom története című zenés vígjáték kerül színre. Ahogy a foglalásokról
értesültem jól látható, hogy bérletesen már a helyek nagyrésze elkelt.
Bizonyára van még hely, tehát érdemes a bérletes formát választani, de
talán még szóló jegyek is vásárolhatók, ameddig erre a plakátra is nem
kerül a már megszokott felirat "Minden jegy elkelt". Mindenkit arra biztatunk,
hogy időben vásárolja meg belépőjét.
      
Pár képpel az előadás egyes pillanatait elevenítjük fel. Az alul elhelyezett
linkek között elhelyeztünk egy 4 perces videó-összefoglalót
is, akik fel akarják eleveníteni az élményt.
 GiK
-   
-
 
 
 
 
 
 
 
 |