Képviselő-testületi ülés 2013. február 22.
Utolsó módosítás, kiegészítés:
2013.02.20.
Add a Facebook-hozAdd a Twitter-hezAdd az iWiW-hez
-
Rétság Város Önkormányzat Képviselő-testületének következő 
 munkaterv szerinti ülése
2013. február 22. (péntek) 16.00 órakor lesz
Az ülést a Rétsági Televízió egyenes adásban közvetíti
Ezzel egyidőben interneten is megtekinthető az adás
Internetes megtekintéséhez az ülés idejében kattintson ide >>>

Bevezető kommentárunk itt olvasható >>>

Napirendi javaslat
1./ 2013. évi költségvetési rendelet megalkotása 
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
2./ 2012. évi költségvetési rendelet módosítása
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
3./ Szociális rendelet módosítása
Előterjesztő: Tömör Józsefné aljegyző
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
4./ A tiltott, kirívóan közösségellenes magatartásokról szóló rendelet visszavonása
Előterjesztő: Tömör Józsefné aljegyző
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
5./ A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatásról szóló rendelet módosítása
Előterjesztő: Tömör Józsefné aljegyző
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
6./ Közszolgálati tisztviselők juttatásáról szóló rendelet módosítása 
Előterjesztő: Tömör Józsefné aljegyző
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
7./ Óvoda bérleti szerződése
Előterjesztő: Vinczéné Szunyogh Judit intézményvezető
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
8./ Beszámoló a Városi Művelődési Központ és Könyvtár 2012. évi tevékenységéről, valamint a 2013. évi munka és rendezvénytervéről
Előterjesztő: Végh József igazgató
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
9./ Rétsági sportegyesületek 2013. évi támogatásáról szóló pályázat kiírása
Előterjesztő: Tömör Józsefné aljegyző
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
10./ Rétsági Nyugdíjas Klubok 2013. évi támogatásáról szóló pályázat kiírása
Előterjesztő: Tömör Józsefné aljegyző
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
11./ Rétsági civil szervezetek 2013. évi támogatásáról szóló pályázat kiírása
Előterjesztő: Tömör Józsefné aljegyző
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
12./ Laktanya út közvilágítás bővítése
Előterjesztő: Salgai György városgondnok
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
13./ LPT 362 forgalmi rendszámú busz bérbeadása 
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
14./ Répássy Lászlóné bérleti szerződése
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
15./ ÁRGUS-SZEM Kft-vel kötött megállapodás módosítása 
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
16./ Könyvvizsgálói szerződés jóváhagyása
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
17./ DMRV Zrt 2013. évi rekonstrukciós terve
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
18./ Szikora Szabolcs földterület bérleti kérelme
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
19./ 02/4 hrsz-on lévő acél vázszerkezetű ingatlan értékesítési feltételei
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
20./ Közös önkormányzati hivatal létrehozásának lehetősége 
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
21./ Kérelem álláshely betöltésére
Előterjesztő: Tömör Józsefné aljegyző
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
22./ Helyettesítési díj megállapítása
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
23./ Kistérségi feladatok ellátása 
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
24./ Beszámoló a testület lejárt határidejű határozatainak végrehajtásáról és az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
25./ Tájékoztató a két testületi ülés közötti időszakban az önkormányzat érdekében végzett polgármesteri munkáról 
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
26./ Tájékoztató a kiemelt feladatok ellátásáról 
(hétfőn került postázásra)
Előterjesztő: Mezőfi Zoltán polgármester
      Az előterjesztés itt megnyitható >>>
27./ Egyebek

A Pénzügyi Városüzemeltetési Bizottság ülése után kialakított módosított határozati javaslatok >>>

Rétság, 2013. február 15.
Mezőfi Zoltán
polgármester

Az üléshez a Pénzügyi és Városüzemeltetési Bizottság tárgyalására február 19-én kedden 16.00 órakor kerül sor. 


A mellékelt iratok többsége pdf formátumú. Megnyitásához Adobe Acrobat Reader szükséges. 
Akinek nincs a gépén, innen letöltheti, és installálhatja



Bevezetésképpen
      A mostani ülés iratai is tetemesek. Majd 300 oldal, már-már érdemben feldolgozhatatlan 5 nap alatt. Ezek között persze vannak amelyek könnyen áttekinthetők, szavazhatók. Egyrészt mert előkészített és évek tapasztalatán alapuló témákról van szó. Ilyenek pl. a sport, nyugdíjas és civil pályázatok. Jó hogy lesz forrás erre, és az is hogy meghirdetésre kerül a pályázat. Tulajdonképpen a testület ellenőrzési jogkörébe vonva kérte, hogy egyes megállapodások, állások betöltésének ügyében láthassa az iratokat, szükség esetén javaslatokkal egészítse ki. Ez az előző év tapasztalatai alapján szükségesnek is bizponyult, és nem csak áttekinthetőbb, felelősebb irányítást tesz lehetővé, hanem a racionálisabb gazdálkodáshoz is hozzásegített. Ilyen témák pl. az óvoda terembérleti szerződés ügye, a polgármesteri hivatalban állás betöltés kérdése, Répásyné szerződése, Szikora Szabolcs kérelme, helyettesítési díj megállapítása és hasonlók. Ezek, ha jól előkészítettek, akkor túl sok tennivaló nincs bennük, pontosítások után szavazhatók. 
     Aztán ismét vannak olyan témák, amelyek nélkül jól meglennénk, de a törvénykezés következetlenségei miatt szavazni kell róla (Sajnos minden hónapban kapunk hasonló "feladatot". Most pl. ilyen a "kirívóan közösségellenes ..." rendelet hatályon kívül helyezése. Emlékeznek talán, hogy egyes helyi rendeletben foglalt tilamakat először törvény kötelezett kivenni a város rendeleteiből. Következő ülésre előírta, hogy alkossunk rendeletet a fenti címmel. Majd ebből ki és be kellett tenni venni, most pedig hatályon kívül kell helyezni az egészet. Nem jószántunkból, hanem mert erre kötelezik az önkrományzatot. Mi lesz ezután a közösségi normákat megsértőkkel? Erre jelenleg a törvényalkotó nem gondol. Tény, hogy vannak olyan cselekedetek, amelyeket törvény nem tilt, de nem elfogadható. Ezek évtizedekig valahogyan kezelve voltak, most átmenetileg nincsenek. Más települések is dolgoznak azon, hogy szabályokat és szankciókat vessenek ki pl. a közterületet jogtalanul foglalók, szemetelők, tilos helyen megállók, ház körüli takarítást elmulasztók és hasonló mulasztásokat elkövetőkkel szemben. Itt is felvetődött, de ezeket a következő ülések valamelyikére lehet elkészíteni.
      Hasonlatos a szociális rendelet módosítása, bár ha már tárgyalni kell, akkor néhány érdemi kérdésben is aktualizálni kellett a helyi jogszabályt.
      De azért ne higgye senki, hogy csupa formai kérdésről van szó, és csak szavazgatni kell. Egyrészt mert tény kérdése ma már, hogy a testület elé kerülő döntéseket előzetesen - olykor éjszakába nyúló, sokoldalú szempontból elemző - előkészítés előzi meg. Több témánál pedig eleve a tanácsnokok bevonásával születnek az anyagok. Aki részt vesz a bizottsági ülésen, még sokat formálhat a lényegen. Aztán amiben ott kialakul a konszenzus - mivel a képviselő-testület többsége ott jelen van - nagy valószínűséggel akkori szavazatát megtartva, a javított anyagokkal szemben valóban csak a testületi megerősítés marad. Ez nemhogy nem jelenti azt hogy érdemtelenül, komolytalanul kezelünk témákat, hanem éppen az ellenkezőjét jelenti. Alapos előkészítés, mérlegelés, alternatívák megvizsgálása után jut ide egy előterjesztés. Már döntésre érett formában. Lehet hogy ez kicsit unalmasabb, de mégis ez a szakszerűbb és hatékonyabb.

Mi az aminek nagyobb tétje van?
     Ilyen elsősorban a költségvetés, ami ugyan eddig is több körön lett előkészítve, pontosítva, ezek részleteit szükséges a képviselő-testület előtt is áttekinteni, esetleg egyes felvetődő új szempontokat mérlegelni és dönteni.
     Egyrészről kifejezetten jó, hogy február közepén van benyújtott költségvetése a városnak. Ez nem volt túl gyakori a múltban. Igaz erre törvény is kötelezi a hivatalt és a polgármestert, figyelmen kívül hagyva, hogy van-e erre kapacitása a hivatalnak. No nem annyira egy bármilyen táblázat beadására. Mert arra sokhelyen akad. Arra, hogy pontos, kiérlelt költségvetés készüljön. Itt készült, és tárgyalásra alkalmas formában.
      Lényeges elemek a költségvetés készítésben persze vannak. Több szabály ír elő korábban nem volt korlátokat. A legfontosabb, hogy nem lehet hitellel számolni. Csak olyan tétel szerepelhet a költségvetésben, amire a fedezet biztosítva van. Jó, ez egy szép cél annak érdekében hogy felelőtlenül ne adósodhassanak el a települések, de az azért kérdés sok helyen, hogy miből? Milyen forrásokból lehet hiány nélkül minden fontos tételt fedezni. Egyrészről tény, hogy az állam átvállalt fejlesztési hiteleket. Rétságot e tekintetben évi 13 millió forint adóságtörlesztéstől szabadította meg. Ez nagyon szép dolog csakhogy! Mindig van egy csakhogy! Az a helyzet, hogy - a járásnak átadott feladatokat, iskola átszervezést kihagyva, hiszen annak az önkormányzati része már nem jelentkezik sem kiadás, sem bevétel oldalon - a központi pénzekből kapott támogatás ennél a 13 milliónál jóval kevesebbek. Egyszerűen fogalmazva többet vontak el a központi támogatásból, mint amennyit átvállaltak.
     Az is tény, hogy a képviselő-testület az előző évben igen szigorú és takarékos gazdálkodást folytatott úgy, hogy az alapfeladatait teljesítette. Sőt ezen túl a város karbantartásában traktor beszerzésével, útkarbantartásokkal, egyéb munkákkal többet is teljesített. Tehát nemhogy nem hiánnyal zártuk az évet, hanem igencsak pozitív az a mérleg, amit az előző évből az idei feladatokra áthozott a város. Hja, volt amikor 140 millió hiánnyal fordult az év - nevezetesen 2010 után - amikor ezzel nem volt könnyű megbírkóznia az akkor újraválasztott képviselőknek. No ezen - mint már rögzítettük - költségvetési fegyelemmel, takarékossággal lehetett változtani. Nem keveset! Sokat!
      Mindezen túl a költségvetés forrásai lehetnek a saját bevételek. Ez sajnos sok kistelepülésen, de városon sem segít. Rétságon itt pozítív a helyzet, hiszen a vállalkozások, de főként az ipari park üzemei jelentős adóbevételt biztosítanak a kasszánkba. (Köszönhető a jó adópolitikának is példásul az építményadó mértékének csökkentésére az ipari park területén.) Ebből tehát lehet nem kötelező feladatokat is finanszírozni, mert különben se sportra, se civil szervezetekre, de sokféle önként vállalt feladatra egyetlen fillért sem lehetne költeni.
      Még egy súlyos megkötés van a tervezéshez. Nevezetesen az, hogy az állami keretekből kapott támogatást sem lehet bármire felhasználni. Elő van írva mire adták, és arra kötelező. (Régen úgy mondták, pántlikázva van.) Ha maradna belőle (pl nem költenénk a település biztonságának fokozására) akkor azt nem lehet másra költeni, a központi költségvetés visszavonja. Mozgástér tehát egyedül a saját bevétel. Különösen figyelembe véve, hogy a már elindult városközpont átépítésnek vannak várható és nem várható költségei, amit a fenti szabály nem kezel. Csak a saját bevételből fedezhető az önrész és az esetlegesen csatlakozó kiadások.
     A testület áttekintette a tervezett (amúgy szükségesnek látszó) kiadásokat. Több tételben úgy döntött, hogy a kiadásnemeket zárolja és tartalékba helyezi. Ilyen zárolások bőven akadtak a polgármesteri hivatalnál, intézményeknél, városüzemeltetésnél, művelődési központnál. Gyakorlatilag minden fő fejezetnél. Hangsúlyozva persze, hogy ezek a zárolások nem jelentenek elvonást, a kiadások küzüli végleges eltüntetést. Csak azt jelenti, hogy a bevételek érkezésének függvényében, kidolgozott projektek alaján indokolt kiadásokra a képviselő-testület biztosítja a szükséges összeget. Igen ebben az is benne van, hogy csak kidolgozott programokra és indokolt mértékben. Mert sajnos nem olyan rég volt olyan, hogy pl. a polgármesteri hivatal a jelenleginél majd 20 millió forinttal tervezett többet, aztán a munka színvonalán ez nem nagyon látszott meg, de a pénz elfogyott. Nem is mindig átláthatóan, és takarékosan. No ezen intézkedésével a testület ennek vetett véget.

Mi várható az ülésen?
     Tulajdonképpen jól előkészített, már bizottságon áttárgyalt témákkal, túl nagy vitákra nem lehet számítani. A módosított határozati javaslatok kiadásra kerülnek, azt mihelyt megérkezik ide is feltöltjük, és nyomon követhetők a döntések. Higgadt, felelős, racionális testületi ülésre számítok, a sok napirendhez képest a szokásosnál rövidebb időben. (No persze ha nem ismét az a helyzet áll elő, hogy a PVB bizottság egyik tagja, aki rendszeresen nem vesz részt a közös munkában, olykor persze a testületi ülésről is hiányozva nem képviseli az őt ide szavazó állampolgárokat, tehát ha nem következik be az, hogy bizottsági munka helyett majd itt tesz fel olyan kérdéseket, javaslatokat, amelyeket ott kellett volna. Érdemben ez ugyan nem változtat a lényegen - még akkor sem, ha lennének olyan szempontok, amit érdemes mérlegelni, de sajnálatosan nem szokott új érdemi érv előkerülni - az előkészítés korábbi szakaszai alapján az iratok a bizottségi ajánlás szerint szavazhatók. (Nem minden elfogadható! Hanem a bizottsági javsalat szerint szavazható!)

www.retsag.net
©Copyright
E-mail
Webmester
<vissza
^fel-